sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bus hvide plader til gule plader, på ordrer!!!! (16-10-2012 14:56:51)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Jeg forstår din forvirring, Søren
og vil prøve på, at afhjælpe...
Afgiften er periodebestemt, men ikke i forhold til køretøjets første registreringsdato. Dvs. at en privatbus bliver beskattet efter de aktuelle satser og ikke efter de satser, der var gældende, da bussen blev reg. første gang.
Stiger afgiften, så stiger de biler, der er reg. med den lavere afgift, i brugtvognsprisen. Omvendt falder afgiften, falder brugtvognsprisen også.
Da erhversbusser blev afgiftsfrie, fik vognmændene den erlagte afgift på busser på otte år og yngre refunderet.
Camper, der tidligere var beskattet med kun 60%, har holdt en relativ høj brugvognspris pga. de nu beskattes med 180 % af selve køretøjet og 60 % af indretningen. (Hvis regler altså ikke er blevet ændret igen/ Oplysninger fra en camperfagmand)
At SKAT vælger en 'tvangsombytning' af nrpl. ved ejerskifte/omreg., må være deres sag, men de kan ikke forlange betaling for de nye 'tvangsplader' - hvilket Peer også kunne berette.
'Tvangsomreg.' har intet med syn at gøre.
Håber, at ovenstående giver dig tilstrækkelig oplysning.