Stål er ikke bare stål… mig bekendt har kvaliteten på Landy chassis været af svingende karat. Det er helt rigtigt at nogle gennem tiden har fået underkendt deres køretøj (jeg kender dog ingen Landy ejer) fordi de ifbm. renoveringen af chassiset har valgt at varme galvaniserer den. Nogle er rigtigt nok blevet bløde, men det hænger sandsynligt sammen med at der nok ikke har været for meget tilbage af originaldimensionen - og i det perspektiv må jo give syns-assistenten ret, førhen var der en police at var chassiet varm galvaniseret kunne styrken ikke garanteres opretholdt - sådan er det vist ikke mere…
Varme galvanisering bør nødvendigvis ikke konsekvens betyde mistet styrke - researche engang emnet fandt den gang ikke meget brugbart på nettet - fandt dog en amerikansk arktikel, forfattet af galvaniseringe industien selv… ! som beskrev et styrkentab på ca. 2-4%, huske dog klart at artiklen fremhævet at det altid er en varierede fakta fra element til element, idet at det jo ikke er svært at forstille sig et tyndt element som opholder sig langt tid i et meget varmt zink-bad vil ændre specifikation kontra et kraftigt element som kun kortvarigt opholder sig i et minder varmt zink-basin - det bør være relative indlysende, og sammenholdt med det faktum af stål kan være meget forskelligt, giver det måske mening at der vil være tale om varierede forhold.
her er iøvrigt en billedbog som på lægmandsbeskrivelse forklarer lidt omkring stål så dem uden en teknisk baggrund også har en chance
http://www.lemu.dk/files/billeder/LeMu/Top_Menu/Download_univers/Staal/Bogen_om_STAAL_ipaper.pdf