sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (19-10-2012 15:28:40)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Hej Bo
Er selv skiftet fra Disco 1 med skruefjedre til Disco 2 med luftaffjedret bagaksel og foraksel med skruefjedre og hydraulisk krængningsstabilisator.
Ville til en begyndelse have foretrukket en bagaksel affjedret med skruefjedre, men efter at have kørt de første 1000 km og efter udskiftning af en punkteret luftbælg stod det klart, at bælgen er langt lettere at have med at gøre, end udskiftning af en knækket eller slap skruefjeder - selv uden for alfarvej. Bælgen er ganske vist noget dyrere end fjederen. I alle tilfælde når det gælder originale reservedele, hvilket jeg i det foreliggende tilfælde foretrak. Ikke mindst af hensyn til garantivilkårene.
Når det kommer til kørselskomfort er der efter min mening ingen tvivl om, at den luftaffjedrede undervogn lægger positiv afstand til en tilsvarende Disco med skruefjedre. Både on- og off the road. Jeg vil sige, at det er det tætteste man kommer en Range Rover uden at betale for den.
Et 2" lift af Disco 2'eren er i min optik no way to go. Det vil reducere dens fortrinlige køreegenskaber. Så hellere nogle hjul med højere profiler på 16"-fælge i stedet for 255/55 R18-hjul, når bilen skal off-road.
Er et lift af undervognen imidlertid et must, er der mig bekendt ikke noget til hinder for en sådan operation på en luftaffjedret Disco, så det er ikke nødvendigvis et valg mellem luftaffjedring og skruefjedre.
Som andre allerede har nævnt, er BFG T/A eller et lignende all terrain-dæk et oplagt alternativ til såvel ordinære landevejsdæk som ultimative terrændæk med de fordele og ulemper disse har hver især off og on the road. Jeg har haft gode erfaringer med de relativt prisbillige BFG T/A-dæk med sipet mønster på såvel Disco 1 som Disco 2. Gode egenskaber i terræn, fornuftig komfort på vej med gennemsnitlige ydelser mellem 11 og 12,5 km/l.
God fornøjelse med din Disco 2'er, det er en fortrinlig ekvipage.
Morten #6034