sv: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 08:59:51)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Hej
Altså en seriebil,(bortset fra Stage One) har ikke CV-joints. Den har gammeldags kardan-kryds. (Universal joints på udenlandsk)
Og når du siger "stubaksel" mener du så "stik-aksel" eller mener du "stub-aksel" altså den stump aksel hjullejet og hjulet drejer over?
Skal du skifte kardan-krydsene i forakslen, så er det en lidt større operation, da du skal have skildt forhjulet af helt ind til kromkugler/swirwelhuset. Faktisk var den en af de første reperationer jeg udførte på min Seriebil. Her kommer en manual in handy, har man ikke prøvet det før.
Så vidt jeg ved er der ikke forskel på de kryds. Kun i kvaliteten.
Umiddelbart så er det dette kryds
SERIES FRONT HALF SHAFT UJ Part number: RTC3690
Skal du have stikakslerne også så hedder de front halfshafts, men her er der forskel på om det er 12 eller 24 splines og det skiller vist ved 1980, og der er forskel på om det er til højre eller venstre og om det er til en 109" eller en 88"
I det givne tilfælde kan det være en fordel at skille det af, og ringe til Benedikte hos Williams. Hun er muligvis lidt dyrere end Paddocks, men hun taler et fremragende dansk og er god til at spørge ind til hvad det er man sidder med i hånden. Det har før været en fordel for mig, da min IIa ikke er helt original, og der er bygget både serie IIa og Serie III dele sammen.
Mvh Niels