sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (04-11-2012 20:41:29)
Ole Jensen
Øøv ikk' også..så blev det langhåret alligevel :( vil igen prøve at afslutte om en logisk forklaring…
@Paul - Jeg medbragte med vilje kun det mest relevante princip omkring pærevalg kontra lygter, alt andet er ret beset sådan lidt irrelevant, når man har været deltaljerne igennem.
Der er ikke frit vedr. lygter og pære, har som sådan aldrig været det… og reglerne bliver sandsynligvis næppe mindre restriktive i fremtiden.
Hvis du kigger på afsnittet 6.03 lygter til makering - vil du hurtigt konstaterer at der er E/e-mærke krav til position/makerings lygter.
Men der er en meget let måde at afgøre pærevalg i position/markerings lygter - Gå ud til landy'en snup en PH 2 skruestækker med i baglomme på vej ud - find dit hvide lygteglas til pos.lt - læs markeringen på glasset og du vil sikkert nok se at glasset er funktionsmærket "A" samt en cirkel E11 mærket bagefter står godkendelsesnummeret "7271" - iden godkendelse står beskrevet hvilken pære lygten er blevet godkendt med - men før du går tilbage til PC'en for at finde den beskrivelse… så er det en langt letter at de-monter glasset, for indvendig på lygtefatningen (hvide del af lygtehuset) finder du pære typen mærket i fatningshuset.
R5W (BA15s) autopære den gl. betegnelse står der sikkert også R19/5 - det er altså den type pære der skal bruges (hvis det skal være 100% lovligt)
Autopære er produceret efter specifikke data - og når de er kontrolleret at de overholder dem vil de være E-mærket, hvis de ikke er det… vil pæren være det man kalder for en "pirat-pære" det begreb har været brugt i autobranchen rigtig lææænge… prøv at kigge på mærkningen på din pære..!
Forstå godt at du gerne vil opgradere lygterne på Landy'en… Land Rover har nærmest opretholdt mørkelægningen reglerne af motorkøretøjet siden krigens tid… ;) helt utilstrækkelig for en moderne trafikkultur, derfor blev lygterne også underkendt da Landyén skulle gen-introduceres i automobilens hjemland. Som følge deraf er der, NAS style lygter på de amerikanske modeller, i europa forsatte vi bare med bras, som vi desværre kender at for godt - lygter blev undervejs modificeret lidt… derfor en ny godkendelse… nu E4 mærket, men lyste var/er stadig ret dårligt - specielt bagfra.
Men når der nu laaangt om længe er nogle gør op med traditionel bras og producer nogle godkendte E-mærket (vandtætte) LED lygter som ligner de org. lygter til forveksling, så synes jeg personligt det er svært at argumenterer for… at holde det gl. org. bras kørende med hjemmefuse eller løse diodepære - når nu man kan gøre det smart og lovligt - men det er jo et personligt valg…