sv: thermostat (05-11-2012 16:23:06)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj
Hej Maarten!
Prøv at skrive varmelegeme i søgefeltet og klik på mit spørgsmål øverst oppe.
Et af svarene går på, at udvide åbningen i torpedoen med en 1/3 del, hvilket giver ca. 50 % større åbning. Det har jeg netop lavet, men kan ikke prøve det af, da min motor er sendt til England. I samme øvelse har jeg afmonteret varmelegemet og konstateret, at gennemgangen efter 25 år var meget begrænset. Et endestykke faldt af varmelegemet og derfor ud med det. Nyt bestilt hos Rimmerbros, aluminium med 20% bedre varmeafgivelse. Den gamle kasse med alle popnitterne fik skåret toppen af, og ny top i aluminium monteret, så jeg kan montere nyt varmelegeme uden at skulle afmontere varmeapparatet og alle nitterne.
Jeg har som forsøg monteret en udluftningsskrue på gammelt varmelegeme med en 4 mm blindnittemøtrik og lukket med en plasticskrue. Fungerer fint. På det nye varmelegeme venter jeg med at bore hul til der er problemer.
Sidste ting omkring opvarmning er påbegyndt i dag.
Spørgsmål: Hvor kunne jeg få opvarmet luft fra til forvarmning af luften inden den kommer til varmelegemet?
Jeg har boret et 76mm hul i indsugningsboksen pegende fremad. Her bliver monteret en plastmo 40-60 graders bøjning, 75mm, hvor en 75mm flexslange monteres. På det sorte dækskjold omkring køler og ventilator, skæres et 73 mm hul i højre side, et plasmo 75mm lige stykke monteres. Herved håber jeg at kunne få varm luft fra køler/ventilator frem til blæsermotor. Indsugning på skærm kan afdækkes efter behov.
Håber du og andre har fået nogle ideer til forbedring af varmen i de kære køretøjer.
Mvh
Kaj