sv: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (06-11-2012 13:46:52)
Ole Jensen
Jeg er sådan set meget enig med Friis og hans maler - der er et enkelt punkt hvor jeg lige vil gøre det lidt anderledes. Det er med hensyn til CF fri wash primer kontra bløde metaller.
Som andre er inde på så er det vigtigt primeren kan hæfte på zinken (el. alu.) derfor helt korrekt med en etch primer el. wash primer, ret beset det samme blot forskellige begreb/navn.
Ikke alle etch/wash p. fungerer lige godt på zink/alu. idet de er måske er orienteret imod Fe. jeg vil personlig selv vælge at prime med en zink chrom primer på zink og alu. Kan klart anbefale Akzo Nobel grønne aircraft primer fungerer rigtig godt - men den er gift at arbejde med derfor anbefaler Friis´s maler nok en wash primer CF (zink/chrom fri) han skal jo også arbejde med det skidt hver dag… !
Zinc chromate primer er ok at arbejde med hvis man tager sine forholds regler - gummihandsker - åndedrætsværn - engangsdragt - vel ventileret, miljø, fornuftig bortskaffelse af affald. primeren er markant mere holdbar samt korrosionsbeskytende og hæfter rigtig godt, og det kan sagtens forsvares at bruges den ene gang, men nok ikke hver dag…!
Udover det, er det vigtigt at prep sin metaloverflade. Henkel og Dupont har hver deres metalprep. produkter. Specielt vigtigt når det drejer sig om aluminium.
Epoxy-filler ville jeg kun bruge på overflader der efterfølgende skal frem stå helt glatte som eks. karrosseriplader, og på karrossen vil jeg bruge wash primer CF for at gøre miljøet mere behageligt (stor overflade). På chassiet ville jeg blot efterbehandle med en 2-komp. epoxy-topcoat, og en som er sej og blød i strukturen.
En metalflade skal helst være ru i overfladen for at metalliseringen hæfter godt, derfor grov sandblæser man ofte emnet for metallisering - metalisering kan udføres med en trådblanding af zink/alu eller rent zink tråd. Den ruhed som der er i overfladen efter metalisering er en epoxyfiller velegnet til at lukke - metaliseringen skal have lov til dampe af før behandling (ofte en dag).
Så min opskrift er -
Chassis -
1/ Zinc chromate primer
2/ 2-komp. Epoxy-topcoat.
3/ Undervogns rustbeskyttelse af hulrum
Karrosseri -
samme som opskrift som Mikael F. / maler (og andre). + rustbesskyttelse til hulrum
just my two pennies worth
Ps. samme opskrift til chassis, bruger jeg også akselhuse… altså - minus hulrumsbeskyttelse ;)