Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (06-11-2012 13:46:52)
Ole Jensen
Jeg er sådan set meget enig med Friis og hans maler - der er et enkelt punkt hvor jeg lige vil gøre det lidt anderledes. Det er med hensyn til CF fri wash primer kontra bløde metaller.

Som andre er inde på så er det vigtigt primeren kan hæfte på zinken (el. alu.) derfor helt korrekt med en etch primer el. wash primer, ret beset det samme blot forskellige begreb/navn.

Ikke alle etch/wash p. fungerer lige godt på zink/alu. idet de er måske er orienteret imod Fe. jeg vil personlig selv vælge at prime med en zink chrom primer på zink og alu. Kan klart anbefale Akzo Nobel grønne aircraft primer fungerer rigtig godt - men den er gift at arbejde med derfor anbefaler Friis´s maler nok en wash primer CF (zink/chrom fri) han skal jo også arbejde med det skidt hver dag… !

Zinc chromate primer er ok at arbejde med hvis man tager sine forholds regler - gummihandsker - åndedrætsværn - engangsdragt - vel ventileret, miljø, fornuftig bortskaffelse af affald. primeren er markant mere holdbar samt korrosionsbeskytende og hæfter rigtig godt, og det kan sagtens forsvares at bruges den ene gang, men nok ikke hver dag…!

Udover det, er det vigtigt at prep sin metaloverflade. Henkel og Dupont har hver deres metalprep. produkter. Specielt vigtigt når det drejer sig om aluminium.

Epoxy-filler ville jeg kun bruge på overflader der efterfølgende skal frem stå helt glatte som eks. karrosseriplader, og på karrossen vil jeg bruge wash primer CF for at gøre miljøet mere behageligt (stor overflade). På chassiet ville jeg blot efterbehandle med en 2-komp. epoxy-topcoat, og en som er sej og blød i strukturen.

En metalflade skal helst være ru i overfladen for at metalliseringen hæfter godt, derfor grov sandblæser man ofte emnet for metallisering - metalisering kan udføres med en trådblanding af zink/alu eller rent zink tråd. Den ruhed som der er i overfladen efter metalisering er en epoxyfiller velegnet til at lukke - metaliseringen skal have lov til dampe af før behandling (ofte en dag).

Så min opskrift er -

Chassis -
1/ Zinc chromate primer
2/ 2-komp. Epoxy-topcoat.
3/ Undervogns rustbeskyttelse af hulrum

Karrosseri -
samme som opskrift som Mikael F. / maler (og andre). + rustbesskyttelse til hulrum

just my two pennies worth

Ps. samme opskrift til chassis, bruger jeg også akselhuse… altså - minus hulrumsbeskyttelse ;)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bladfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.