Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 20:38:08)
Bo Helsted
Hej Lars,
jeg synes desværre også det lyder som problemer med toppakning eller motor. Når den taber så meget vand er der jo et eller andet noget galt.
Jeg havde selv de samme symptomer på min RRC 3.9. Et vist forbrug af kølervædske, overtryk i systemet (topslangen blev stenhård). Men ingen dårlig motorgang, mayonaise i olielåget eller hvid røg, det behøver altså ikke at blive synligt.
Det viste sig at begge toppakninger var gået. Løsning var planing af topstykker (ca. 1800,-) nye pakninger. Ved samme lejlighed fik jeg så skiftet knastaksel, hydrauliske løftere og tandhjul/kæde. Dele for godt 1200,- fra England. Det skal siges at udover at vandforbruget blev klaret, fik jeg en meget stærkere motor. Den blev faktisk også mere støjsvag. Og - du ved jo, groft sagt, ikke hvordan den skal føles - som ny.
4.6 motoren har desværre en kedelig statistik med revnede toppe og cylinderforinger, der rykker sig op. Rover 3.5 motoren var meget stabil, men da anmelderne efter mange års uændret produktion, begyndte at skrive at Range Roveren var ligeså langsom i optrækket som ærkebiskoppen af Canterbury, måtte noget gøres. 3.5 blev boret op til 3.9 liter. Da P38 blev introduceret blev den yderligere boret op til 4.6 liter. Samme blok! Der blev altså mindre og mindre gods mellem hullerne. I England har mange fået monteret "top-hat liners" der forhindrer at støbejerns foringerne kan forskyde sig.
Du kan læse meget mere om dette på det engelske forum www.lr4x4.com og det amerikanske www.rangerovers.net.
Nu skal man ikke male fanden på væggen, så selvfølgelig kan der være andre fejlmuligheder, såsom utætte slanger, køler eller måske varmeapparatet (heater-matrix) inde i kabinen. Kig efter blå aflejringer i motorrummet. Se og føl, om der er vådt under måtterne ved varmeapparatet.
Men hvis det er motoren/toppakninger, der er problemet, synes jeg ikke at sælger har været ærlig. Du har rettigheder, også i en privat handel. Og et så stort vandtab opstår ikke fra den ene uge til den anden...

Hilsen Bo
RRC V8 1990


Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.