Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 03:08:47)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj
Hej Lars

Jeg ville ikke ringe til dig så sent, så jeg håber du læser dette i morgen tidligt.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig at toppakning(en/erne) er gået, jeg sad i bilen for en uge siden og der var ingen problemer.
Vi skrev jo sammen i går og du fortalte at der ikke var:

Bobler på oliepinden
Damp/røg fra udstødningen
”snak” i ekspansionsbeholder etc.

Nu er jeg ikke eksperten så jeg spørger lige ud i forummet, vil det så ikke betyde at toppen/toppene bliver frikendt?

Jeg tror det handler om kølersystemet, jeg mener at enten generator eller vandpumpe har ”sagt” lidt i tomgang, det har jeg selv hørt og det sagde en af de andre der har været ude og se på den som dog konstaterede at remmen nok blot skulle strammes.

Prøv at lytte efter om du kan høre noget fra vandpumpen, jeg tror det er den der er problemet også fordi du siger at der er forskel på temperaturen alt efter hvor meget gas du gir den. Som vi snakkede om plejer den altid at så rock steady lige over midten uanset om det er bidende frost eller varm sommerdag.

Nu kan jeg godt se at folk skriver du ikke skal bruge penge på alle mulige stumper og bare se at få skiftet toppakningerne, men jeg føler mig så overbevist om at det ikke er toppen at jeg vil komme med et forslag.
Skift vandpumpen, du kan købe den her: http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-v8-1036p.html

Hvis det ikke afhjælper problemet betaler jeg for pumpen så har du ikke brugt nogle penge men kun noget tid på at skifte den. Jeg kan godt se at min teori ikke forklarer hvor vandet skulle blive af, men hvis så meget vand løb ind i motoren kan jeg ikke forstille mig at man ikke kunne se det på de symptomer vi har snakket om. Jeg forstiller mig også at du spuler kølesystemet så du kan se at vandet løber rundt som det skal, der er sikkert nogle der har tips og tricks til dette.

Jeg har ikke selv prøvet at skifte hverken pumpe eller toppakning, men forstiller mig at pumpen er væsentligt nemmere at gå i krig med, og er sikker på at nogle kan komme med fremgangsmåden herinde.

Husk endeligt ikke at køre uden vand på eller hvis den siger voldsomt i temperatur, for så ryger toppen, det har jeg erfaring med på en tysker.

De bedste hilsner
Andreas
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.