sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (29-11-2012 22:38:28)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Som du selv er inde på, så er LT77 en anden konstruktion end LT85 og 95.
Men at ATF-olien er en nødløsning er jeg ikke enig i. At man valgte ATF til femtrinsgearkasser skyldes disse er med pumpe, hvor olien pumpes rundt via blandt andet hule aksler. Ideen med anvendelse af ATF var, den er viskositetsstabil, den er lige flydende om polarnat eller tropesol og derfor rundt i gearkassen og smører straks ved opstart. ATFolien er brugt i de fleste femtrinsgearkasser også lastbilgearkasser, uanset fabrikat. Hvad de fleste glemmer er, at den skal skiftes hver 20000Km. Et forhold der har taget livet af mange LT77ere. At der så siden femtrinsgearkassernes fremkomst i 70erne er kommet bedre olier, er så en anden sag. Kører selv med 80W GL4- gearolie + Delta D1 tilsætning i min LT77 som kører på lånt tid da den også er og "synger", sansynligvis grundet manglende olieskift fra tidligere ejere.