Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 14:28:53)
Ole Jensen
En gearkasse vil aldrig være konstrueret til en bestemt olietype, det kan godt være man designmæssigt har haft en specifik olietype i tanke, men det ved man så først, om det holder, efter en fieldtest…!

En specifik olietype vil muligvis være designet til en specifik gearkasse, men det hænger sandsynligvis nok sammen med at der er konstateret et specifik problem med netop den gearbox. Som man så prøver at afhjælpe en special designet oile.

Et godt eks. på det er MTF94 som kom frem da PG1 gearboxen viste sig ikke at kunne håndterer Rover´s første smøreolie anbefalinger (japanerne selv brugt motor-oil 10W-40, det lavet Rover så sjovt nok om på..!?) senere blev man klog nok til at man også ændret anbefalingerne på R380 når man nu havde oile der var mere velegnet end DII. (den samme fejl havde Rover iøvrigt tidligere prøvet med LT77 ;).. )

ATF er som tommefinger regel graduret som motoroil 5W-30, idet at 70w index først blev tilført gearoil index tabellen efterfølgende da MTF kom frem. Derved har AFT generelt et omkring Viscosity Index på 172 (Castrol TQ DIII) derved er viskostet forskellige i for vinter/sommer. r som tommefinger regel graduret som motoroil 5W-30, idet at 70w index først blev tilført gearoil indextabellen efterfølgende. Derved har AFT generelt et omkring Viscosity Index på 172 (Castrol TQ DIII) derved er viskostet forskellige i for vinter/sommer.

MTF94 kan ikke helt vellykket bruges i en LT77 i den kolde sæson her hjemme, da den giver et knotten/trægt gearskift, i en evt. varmer temp-zone end herhjemme går ok. At den så er blevet overtrumfet af andre moderne transmission olier indenom over tid, det er så en helt anden sag.

Der er til stadighed en teknologik udvikling vedr. smøreolier for år tilbage produceret man ikke specifikke transmission olier til manual syncro gearkasser, men der opstod et tydeligt behov idet langt fra alle gearoil er velegnet til brug i syncro-box. Og i dag er der heldigvis mange MTF-oiler som klart kan erstatte gamle olie anbefalinger.

At vedholdne benytte motorolie i manual syncro-gearbox er ret beset at fornægte at der har været en teknologiks udvikling. Min personlige opfattelse, er at Landy-folket er generalt konservative vedr. smøreolier og at den konservatisme er forankeret i uvidenhed.

På min indre nethinde se jeg et billedet af gamle mænd med udateret viden samt gamle biler med gammelt oile, det er naturligvis skrevet med en pæn portion ironi og lune for jeg ønsker bestemt ikke at fornærme nogle personligt, men der er jo til gengæld også en portion harmoni over det billedet ;)

De første anbefalinger til LT95 var sjovt nok single grade SAE 80 gearoil, det blevt så ret hurtigt erstattet af 15W-40 el. 20W-50 i relation til evt. temp-zone. Men alle ved jo at en 20W-50 overgår til sirup tilstand under 0 C.deg, og helt gel tilstand under -10 C.deg. så det kan ikke komme som nogle overraskelse at det giver en vis træghed under opstart både motor og gearkasse ved vintertid. Og når de første smøreanbefalinger fra LR vedr. LT95 var SAE 80 gearoil kan man ikke just sige at kassen er designet specifikt til motoroile (det er nok bare igen et "fix")

At SAE 80 gearolien blev erstattet med motorolie har at gør med at det høje svovl indehold i mineralsk gearolie ikke er foreneligt med bulk syncro-ring i messinglegering. En motorolie har til gengæld et lavt svovl indh. til gengæld har motoroil et lavt indh. af EP kontra gearoil som igen er en svaghed (moderne motoroil har et meget lavt. ZDDP kontra gamledags olie) omvendt kan et for højt EP nedsætte funktionen af bulk-ringen i syncroén. Så det er ikke både og - med gamledags mineralsk olier - det er pest eller kolera.

Det er her moderne transmission olie (MTF/MTL) komme over til undsætning som det 7# kavaleri - her har man en designet balance mellen EP - friction modifier - anti wear - oil viscosity - som er afstemt syncro bulk-ring samtidig med en højer holdbarhed og det giver godt skift og længer service interval, hvis man har mod på det.

Men det måske ikke helt dumt at man sætter sig lidt i tingene vedr. smøreolier før man giver sig igang med at eksperimentere og det er jo altid en personlig afvejelse om man tør afvige af de rekommanderet olietyper.

Mine gearkasser er et levende bevis på at man godt kan forbedrer sin Landy selv om den ikke er fra det enogtyvende århundrede.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lydpotte"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.