Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 20:51:02)
Ole Jensen
Nu var det egentlig FC101´s LT95 jeg havde i tankerne, de første modeller af dem havde nemlige også Limited slip center-diff. i transfer-boxén. Og det var som bekendt i FC101 LT95 gearboxén så den første anvendelse.

Den britiske hær brugte i mange år single grade SAE 80EP som standart gearoil lige som de brugte single grade SAE 30 motoroil som standart. Sjovt nok pisse bedøvende ligeglade med hvad producenten ellers måtte have af indvendinger, filosofien var at de ikke anså at deres udstyr havde store overlevelse muligheder i en evt. krig, så man kunne lige så godt gøre det logistikmæssigt nemt, og i fredstid kan man bare udskifte og reparere udstyret.

Det er nok nærmer i den vinkel man skal se skiftet fra den ene olietype til den anden. Iøvrigt vil et LSD i transferboxén aldrig tekniks set få indflydelsen på valget af olietype i main gearbox, da der er tale om to separate olie-reservoir. Der kunne så være nogle logistikmæssige overvejelser, men der er en helt anden sag.

Main gearboxén forblev da uændret gennem productionen hvorimod transferboxén fik flere forskellige gearsæt så det var muligt at ændre slutgearingen efter behov.

Hvis man lige skal dvæle ved de tidlige RRC og smøre anbefalingerne er det da værd at bemærke olien med den højeste viskositet var den med LSD (factory option) i transferboxén…!

Early boxes with a limited slip differential:
Gearbox - Hypoid gear oil, viscosity SAE 80EP to API GL4
Transfer box - Hypoid gear oil, viscosity SAE 90EP to API GL4

Later boxes:
Gearbox - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG
Transfer box - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG

Med hensyn til viskositeten af 20W-50 iforb. med vinterbrug ville det måske være smart at konsulterer workshop manualen (det er åbenbart det enste rigtigt..!), det er bestemt ikke en motorolie jeg personligt ville bruge ved dansk vintersæson iforb. med motoren, her ville jeg bytte mellen vinter og sommerolie ligesom i de “gode gamle dage”. Iforb. med gearboxén kunne man måske nok lige fedte sig igennem sæsonen med en 20W-50, med mindre der bliver isvinter :( men noget fremravende gearskift kan man ikke forvente før olien er varm.

Men alt det bøvl kan man da eliminer med moderne smøreolier ;) hvis ellers man har mod på det…!

Ellers ærgerligt at mit indlæg ikke dur som natlæsning, gamle mænd med forstørret prostata kan ellers godt brug noget tid på natpotten, måske rendyrket arrigskab kan afhjælpe på trykket ;)

Underholdningsværdien må ellers siges at være høj og til og med gratis :oD Alligevel funderer jeg på om det kan være rigtigt at der blandt alle DLRK medlemmer, virklige ikke findes nogle som ved hvordan man gen-monterer en “løs skiftegaffel” det virker til at være et stadig tilbagevendende problem :(
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "toppakning"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.