sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nye gearolier (30-11-2012 20:51:02)
Ole Jensen
Nu var det egentlig FC101´s LT95 jeg havde i tankerne, de første modeller af dem havde nemlige også Limited slip center-diff. i transfer-boxén. Og det var som bekendt i FC101 LT95 gearboxén så den første anvendelse.
Den britiske hær brugte i mange år single grade SAE 80EP som standart gearoil lige som de brugte single grade SAE 30 motoroil som standart. Sjovt nok pisse bedøvende ligeglade med hvad producenten ellers måtte have af indvendinger, filosofien var at de ikke anså at deres udstyr havde store overlevelse muligheder i en evt. krig, så man kunne lige så godt gøre det logistikmæssigt nemt, og i fredstid kan man bare udskifte og reparere udstyret.
Det er nok nærmer i den vinkel man skal se skiftet fra den ene olietype til den anden. Iøvrigt vil et LSD i transferboxén aldrig tekniks set få indflydelsen på valget af olietype i main gearbox, da der er tale om to separate olie-reservoir. Der kunne så være nogle logistikmæssige overvejelser, men der er en helt anden sag.
Main gearboxén forblev da uændret gennem productionen hvorimod transferboxén fik flere forskellige gearsæt så det var muligt at ændre slutgearingen efter behov.
Hvis man lige skal dvæle ved de tidlige RRC og smøre anbefalingerne er det da værd at bemærke olien med den højeste viskositet var den med LSD (factory option) i transferboxén…!
Early boxes with a limited slip differential:
Gearbox - Hypoid gear oil, viscosity SAE 80EP to API GL4
Transfer box - Hypoid gear oil, viscosity SAE 90EP to API GL4
Later boxes:
Gearbox - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG
Transfer box - Multigrade engine oil, viscosity SAE 20W/50 to API SF or SG
Med hensyn til viskositeten af 20W-50 iforb. med vinterbrug ville det måske være smart at konsulterer workshop manualen (det er åbenbart det enste rigtigt..!), det er bestemt ikke en motorolie jeg personligt ville bruge ved dansk vintersæson iforb. med motoren, her ville jeg bytte mellen vinter og sommerolie ligesom i de “gode gamle dage”. Iforb. med gearboxén kunne man måske nok lige fedte sig igennem sæsonen med en 20W-50, med mindre der bliver isvinter :( men noget fremravende gearskift kan man ikke forvente før olien er varm.
Men alt det bøvl kan man da eliminer med moderne smøreolier ;) hvis ellers man har mod på det…!
Ellers ærgerligt at mit indlæg ikke dur som natlæsning, gamle mænd med forstørret prostata kan ellers godt brug noget tid på natpotten, måske rendyrket arrigskab kan afhjælpe på trykket ;)
Underholdningsværdien må ellers siges at være høj og til og med gratis :oD Alligevel funderer jeg på om det kan være rigtigt at der blandt alle DLRK medlemmer, virklige ikke findes nogle som ved hvordan man gen-monterer en “løs skiftegaffel” det virker til at være et stadig tilbagevendende problem :(