sv: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 14:53:31)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Vi er vist ikke uenige Eddie.
Mange bilister viger tilbage fra et ”besværligt“ obligatorisk skifte af bilens ”fodtøj“ og kører året rundt på samme dæk. Det kan medføre problemer og har givet mange bilister ubehagelige oplevelser på sne og is.
Andre skifter ganske vist til vinterdæk, men fortsætter ufortrødent i samme tempo som i sommerhalvåret.
Dét er heller ikke optimalt. Til danske kørselsforhold betragter jeg i øvrigt snekæder som et absolut sekundært alternativ.
Det er dog min erfaring, at vinterdæk på tør og fugtig vej mister grebet tidligere end dæk med en hårdere compound.
Siliciumblandingen i vinterdækkets gummi bidrager til, at det forbliver blødt og smidigt ved kuldegrader. Derfor er vinterdækket det optimale på en frossen vej med sne og is, men ikke på tør og fugtig vej. Desuden reduceres vejgrebet i takt med nedslidning og ælde; vinterdækkets gummiblanding mister med tiden gradvis smidigheden, og dermed fordelen i glat føre. Har i år selv kasseret et 5 år gammelt sæt vinterdæk, selvom det stadig har en mønsterdybde på 4-5 mm, men to episoder med forøget standselængde beseglede dommen. Bilen kører nu på friske vinterdæk.
Jeg sværger til dækskift 1. november og 1. april og kører i vinterhalvåret med reduceret hastighed og forlænget afstand til de forankørende.
I forvejen er jeg ingen ynder af stor fart på Landyen, den synger bedst omkring 2000 omdr./min.
Be careful, it's dangerous out there.
Morten -