sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (23-12-2012 21:28:41)
Ole Jensen
Kan ikke gennemskue hvilken model der i spil…
Men på Serie modellerne´s chassis var dim. iht. SWG 13 gauge (BS) der optrådte også senere hen SWG 14 gauge, det er nok sammenfaldende med at stålet´s kvalitet blev forbedret…! Men på typegodekendelsen står der 2,1mm.
Samme mål-dim. på DK-typegodkendelse af de første ninety / one ten modeller (2,1mm) dog er chassis H-boxén vedf. Land rover selv fremstillet i SWG 14 gauge, udriggerne er dog i 2,1 el. 2,2 mm. Senere hen blev DK-typegodkendelsen rettet til 2,2mm det er også det Land Rover selv beskriver i deres spec. nu om dage.(afløst af stålplader spec. i mm-standart)
Der findes en Heavy Duty udgave af chassis på 110, her er dim 2,5mm. og mig bekendt 2,5mm standart på 110 HCPU og 130 modellerne, det kan sagtens tænkes jeg husker galt… !
Man skal generelt erstatte chassis-dele i samme tykkelse som org. ellers kan man på uheldigvis modificerer twist/styrke/flex i chassiset. Men et er hvad der teori, og noget andet er hvad der er praktisk lige nu og her med tilgængelige materiale.
Det har altid morer mig at Land Rover valgte SWG som måleenhed, det er om noget uortodoks metodevalg, særpræget om man vil - passer jo sådan set godt til ikon mærket ;)
God´jul til Landy-folket