Vi planlægger en tur til Island til sommer, fra midt i juli til midten af august (4 uger ferie). Planen er at medtage vores gamle VW T3 syncro (4wd), kaldet Mary og bruge hende til transport og bolig.
Det er vores første tur til Island, men på ingen måde vores første tur ud i verden. F.eks. tog hele familien en jordomrejse på 25måneder i Mary fra 2008 til 2010. På denne tur kørte vi ca. 20.000km offroad over bjerge, gennem ørkener, gennem regnskove og over vulkaner m.m. i Australien, New Zealand, Sydamerika og Nordamerika. Se evt.
www.dennisbager.dk Vi søger input om kørselsforholdene på F-vejene på Island, samt det praktiske med at få Mary med derop og hjem igen, samt med ind og ud af Island. Og selvfølgelig meget gerne de små gemte perler, som kun de lokale kender.
Vi kender selvfølgelig både Smyril Line og Eimskip som transportmuligheder og vi er pt. ved at indhente priser på container transport af Mary i en 20 fods container eller i en 40 fods sammen med en evt. anden bil.
Smyril Line er forholdsvis billig for Mary, men da vi er 5 i familien, så bliver færgeturen nemt rigtig dyr, samlet set. Flyver vi derop (forholdsvis billigt sammenlignet med færgen), så ender vi i Reykjavik og Mary ender i modsatte ende af øen med Smyril line. En mulighed er at slå sig sammen med et par andre, som tager færgeturen med Mary til Seydisfjordur og så kører hende til Reykjavik hvor vi tager over, og visa versa hjem igen. Men er denne løsning mulig mht. emsige toldere og Mary’s indrejsetilladelse m.m.???
Vi er lidt opsat på at undgå færgeturen af tre årsager: 1) vi er ikke verdens mest søstærke folk. 2) Vi mister samlet set en uge på færgen og Færøerne (ikke at der er noget i vejen med Færøerne overhovedet) 3) prisen pr. person på færgen incl. mad og kahyt er noget højere end fly.
Angående F-vejene. Hvad er jeres erfaringer? Har man brug for mere end 1 reservedæk når man alligevel har både kompressor og lappegrej med? De er jo ej heller længere end nogle få hundrede km når de er længst. Vi regner ikke med at tage waffelboards med.
Når man læse beskrivelserne i diverse rejsebøger, så lader det til at de er rigtig forfærdelige. Men når vi ser billeder fra dem, så ser de på ingen måde vanskelige ud. Især ikke når vi sammenligner med f.eks. Ruta 40 i Argentina, som er ca. 1.000km ad stenet steppevej øst for Andesbjergene, eller Carretera Austral i Chile som også er ca. 1.000km jordvej langs vestsiden af Andesbjergene igennem bjerge og regnskov, eller det sydlige Bolivia/nordlige Chile, som er en stor ubeboet højlandsørken på størrelse med Tyskland uden nogen asfalt, eller sandstrækningerne med dyb løs sand i indre Australien og på Fraser Island. Eller har vi misforstået noget?
Hvad med elvkrydsningerne? Mary klarer snildt vand til forlygterne, men vi er efterhånden lidt trætte af at køre i så dybt vand at det trænger ind til os (dvs. helst ikke dybere end lidt over knæene). Kan vi forvente dybere vand på F26 og F88 samt helt ind til Askja?
Hvis forholdene er til det, tager vi også gerne turen syd om Askja og nord om Vatnajökull, men den er ikke et must.
Er der nogen, som har kendskab til Vestfjordene? Der vil vi også gerne køre rundt og vandre og se fuglefjeld.
Er der i øvrigt vandrehytter m.m. i Island på samme måde som f.eks. Norge og New Zealand hvor man kan vandre fra hytte til hytte?
Alle input og kommentarer er meget velkomne, ligesom vi også gerne slår følge med andre der skal til Island til sommer.
Dennis og Birgitte Bager
tlf. 50165025 info@dennisbager.dk
www.dennisbager.dk