Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Hjælp til første gangs køber - I vildrede :) (31-12-2012 13:48:59)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj
Hej Henning,

Du skal først prøve at beslutte dig for, om I vil købe efter hjertet eller hjernen. Jeg har både haft en Defender 90" 300 Tdi, en 90" Td5, en Discovery II Td5 på hvide plader og ejer nu en 110" Td5 på gule plader.

90" er en rigtig Land Rover. Den har et karakteristisk "sprødt" og "frækt" udseende. 300 Tdi er en eftertragtet model grundet motoren og den billige afgift, men den er også lidt traktor agtig. Td5 er en mere moderne motor og det kan tydeligt høres inde i bilen. Der er på ingen måde særligt meget plads i bilen. Dette hverken ved føresædet eller i bagagerummet.

Discovery II med en Td5 motor er en fantastisk bil. Den kører bare, man sidder helt perfekt og den vil til fulde kunne opfylde 95% af alle Land Rover ejers behov. Bilen er dog lidt anonym.

110" Td5 er lidt en klon imellem de to. Kørselsmæssigt er den mere komfortabel end en 90" og der er mere plads i den. Den er ikke meget større end en Volvo V70 i grundarealet, så hvis du sætter et par wheelspacers på foran og justerer dig lidt frem, så kan den også få fornuftige manøvreegenskaber på parkeringspladsen.

Med de behov du har anført, så passer en Discovery II nok bedst. Særligt på grund af de par lange ture, hvor især komforten og bilens langtursegenskaber kommer til sin ret.

Problemet med en Discovery II er dog, at du vil sidde og kigge langt efter en Defender, hver gang du passerer den undervejs. Defenderen er og bliver Land Rover ikonet, og hvis du bliver ramt af den engelske syge som os andre, så vil der før eller siden komme en Defender i stalden - hvorfor så ikke tage den fulde skridt første gang?

Og konklusionen er:
- Den grønne 110" Td5 synes som et godt og billigt bud på Land Rover ikonet.
- Den blå Discovery II Td5 synes som et godt bud på den rigtige bil til dine behov.

Og hvad ville jeg selv vælge, hvis jeg havde råd, tid og plads til det hele:-)
- En 90 Td5 på gule plader
- En Discovery II Td5 på hvide plader

Og det er så derfor, at jeg nu kører rundt i en 110" Td5 på gule - hmmmm <--- Den analyse gav vist kun mening for mig selv.

God jagt,

Jesper
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "undervogn"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.