Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Automatgear i seriebil? (01-01-2013 01:10:30)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig til at få din motor igen, men her er skriveriet fra Fstyr:
*****************************************************
Nørager d. 11/1-2012


Kære Trafikstyrelse

Jeg påtænker at udskifte motoren i min bil til en motor fra en bil af et andet fabrikat.
Det drejer sig helt konkret om en Land Rover serie 3 med dieselmotor.
I følge typegodkendelsen er den godkendt til en benzin/diesel-motor på hhv. 52/46 kW.

Mine spørgsmål lyder.

Ved at følge reglen om en maksimal effektforøgelse på 20% kan jeg lægge en motor i på 62,4/55,2 kW.
Gælder reglen sådan at jeg dermed kan lægge en dieselmotor i på 62,4 kW, da bilen kan godkendes med denne kraft, men på benzin, eller skal det så være en benzinmotor?

Jeg er i tvivl om hvordan reglen vedrørende turbo eller kompressor skal fortolkes.

Hvis jeg finder en motor der er født med turbo originalt og holder sig under grænsen på 62,4 kW, kan jeg så anvende denne uden at turboen dømmer motorombytningen ude på grund af reglen om at en eftermontering af turbo altid regnes for en effektforøgelse på mere end 20%? Her tænker jeg på for eksempel en motor af typen TDi, som er født med turbo.

Med venlig hilsen
Jens Sigurdson
Nørager
9812 9080

SVAR:...

Til Jens Sigurdson.

Du må montere en diesel- eller benzinmotor med en effekt på 62,4 Kw.

Mht. turboer hvor det altid anses som en effektforøgelse på mere end 20%, er der tale om eftermontering af trykladning. En helt original turbomotor kan således monteres incl. turbo.

Datablad på motoren skal medbringes ved syn, hvor der skrives en bemærkning om den/de konstruktive ændringer på bagsiden af anmeldelsesblanketten.

Hvis der opstår tvivl om evt. effektforøgelse af den monterede motor, skal der foretages en effektmåling på en effektrulleprøvestand.

Der skal endvidere gøres opmærksom på, at luftforurening -og støjniveauet ved første registrering af køretøjet ikke må overskrides.


Med venlig hilsen
Kurt S. Jensen
Bilsagkyndig
Trafikstyrelsen
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "kardankryds"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.