sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 18:56:12)
Ole Jensen
Blot for info -
Hvis man sammenligner Avgas med Automotive gasoline så sammenligner man ret beset æbler og appelsiner… det er måske mindre heldigt.
Avgas (aviation gasoline) kan ikke og må ikke bruges på biler, omvendt kan alm. bil-benzin generelt ikke bruges på flystempelmotor (der findes dog benzinmotor til fly som kan bruge automotive gasoline, men de er ikke særlige udbredte i EU)
Avgas er betegnelsen for flere type gasoline til fly med benzinmotor - mest udbredt er "100LL" (octan rating for Avgas og Automotiv gasoline er ikke ens..! det snyder ofte)
Avgas indeholder ikke (bio)ethanol - bil-benzin i EU er formuleret i henhold til EN 228 herhjemme er betegnelsen DS/EN 228:2012 - idet den samme standart er blevet justeret flere gange (2004,2008,2012).
DS/EN 228:2012 - dækker over 2 typer benzin - en med max 5% ethanol og en anden med max 10%. - 10% blandingen er ikke udbredt herhjemme endnu.
Forvarmningen af carburettor intake air på flybenzinstempelmotor er særdeles berettet, men det nedsætter effekten - det er dog klart at fortrække fremfor motoren staller ;)