stempel spillerum (03-02-2013 17:14:11)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
Hej Forum
Så er der endnu et afsnit i den efterhånden lange følgeton om min motor.
Nu var jeg blevet træt af den røg som olie forbruget bragte med sig. Så nu tænkte jeg at jeg ville skifte stempel ringe.
Motoren er en 5 HL 2,25 Diesel fra forsvaret. siden jeg lagde den i bilen har jeg kørt små 100.000 km.
Jeg har nu taget stemplerne ud og inspiceret dem umiddelbart har de det rigtig fint. De er overstørrelse A og sporene fra drejebænken kan ses hele vejen rundt, også der hvor de "gnider" mod cylindervæggen.
I min manual sår der at der ved overstørelses stempler skal være ca. 0,05mm luft mellem stempel og væg, men da jeg ville kontrollere dette med mit søgeblad kunne jeg få 0.1 bladet ned med meget lidt modstand. Så umiddelbart er der dobbelt så meget luft som manualen forskriver.
Nu er mit spørgsmål så, er der nogle er af jer har noget praktisk erfaring med hvor meget luft der må være. Jeg syntes nemlig at boringer og stempler ser rigtig fine ud og hvis jeg kan undgå at smide det hele på møddingen på grund af en manglende 1/20 mm, så kunne det jo være rart.
LR SIII Hilsen REO