sv: sv: Motor transplantation (18-03-2013 09:49:59)
Michael Petersen
Når jeg nu skrev ”saglighed” i mit indlæg så havde jeg håbet på at det blev holdt nogenlunde på det plan og at vi kunne undgå de moralske opstød angående originalitet, forherligelse af LR motorer, osv.
Det sjove her er også at jeg ved at en del LR folk har installeret forskellige andre fabrikater dieselmotorer i deres LR, men jeg har på fornemmelsen at de ikke tør skrive her, da ”original folkene” så vil korsfæste dem og udstøde dem fra samfundet, men det er dem som jeg gerne vil høre fra. Fx er der nogen som har installeret VW diesel i en LR? Disse motorer er der mange af til en rimelig skilling og de er ikke dårlige. Der er for i øvrigt ikke noget galt med originalitet, men venligst accepter er vi er nogle som ikke tager dette så tungt:)
En 200/300TDI er absolut den bedste dieselmotor LR har lavet (min mening), men når det kommer til kvalitet så kan de ikke matche en 5 cyl. Mercedes OM617 (fra w123) eller OM602 (fra w124). Mange af disse motorer har kørt over en million km uden at have været åbnet. Jeg er ikke MB mand, men jeg ser praktisk og økonomisk på tingende. En OM 602 har 102 HK uden turbo i den bedste version. Den er ”ren” mekanisk og man kan købe et ”adapter” sæt i Sverige til denne motor. Altså ingen bøvl med intercooler, turbo, tandrem osv.
Land Rover S3. Jeg har muligvis en 2.5 na diesel på hånden til denne. Passer den uden modificeringer på ophæng, koblingshus osv. i stedet for den orig. 2.25 diesel?
Til sidst, jeg prøver ikke at provokerer her, men hvis vi ikke holder os til ”teknisk saglighed” så bliver denne tråd hurtigt uoverskuelig og 5 km lang:)