Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu. Og lednings arbejde (12-04-2013 17:47:45)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Din tanke er ikke helt ude i skoven. I lighed med katodisk beskyttelse af metaller ved at bruge en "offeranode", som man f.eks. gør på skibe, hvor man beskytter katoden (skibet) med en anode i et metal der ligger lavere i spændingsrækken. Så kan man også risikere at fremskynde tæring hvis man leder strøm på en uheldig måde gennem bilen. Jeg har dog ikke stødt på nogen nærmere forklaringer på fænomenet omkring biler.

Det omvendte anvendes faktisk også hvor man sætter elektrisk strøm på en metaldel for at forhindre tæring. Her sætter man en spænding på den del man vil beskytte der overstiger spændingsforskellen i spændingsrækken til omgivelserne. Desværre er det meget vanskeligt at lave det kunststykke på en bil da der ikke normalt er noget at forbinde den ene pol til - det skulle jo være jorden...

I ferskvand og hvor der er andre svagt ledede omgivelser benytter man offeranoder i magnesium. F.eks. i varmtvandsbeholdere hvor offeranoden typisk holder 3-4 år og bør udskiftes med jævne intervaller hvis tanken ikke er emaljeret indvendigt.

Om magnesium anoder vil have den helt store effekt på en bil er jeg noget i tvivl om? Men det er da værd at grave i. De sidste der er interesserede i at der findes en god løsning er jo bilfabrikkerne, så man skal jo nok grave i lidt utraditionelle værker for at finde "guldet".

Mht. at bruge en minus-ledning så skal den være af en betragtelig tykkelse for at hamle op med karosseriet.. Aluminiumskabler bruges i stor udstrækning til strømkabler da aluminium leder næsten lige så godt som kobber.

Alternativt vil jeg foreslå at forbinde de enkelte skærme med en kort lednings-lus med terminaler på som giver en vejrbestandig sikker forbindelse. Den manøvre er meget udbredt hos radioamatører da "almindelige jernbiler" ikke har overdrevet god forbindelse imellem skærmene og derfor giver noget interessante problemer i forbindelse med radiokommunikation.

Hvis du vil føre en dedikeret minus ledning rundt, så er mit forslag at bruge en rimelig kvadrat og føre den hele vejen rundt langs bilens ydre kant hvorefter at du har en "nulskinne" som du kan skrue dine forbrugere ind i. Det kunne være 16 kvadrat eller mere...

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.