sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu. Og lednings arbejde (12-04-2013 17:47:45)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Din tanke er ikke helt ude i skoven. I lighed med katodisk beskyttelse af metaller ved at bruge en "offeranode", som man f.eks. gør på skibe, hvor man beskytter katoden (skibet) med en anode i et metal der ligger lavere i spændingsrækken. Så kan man også risikere at fremskynde tæring hvis man leder strøm på en uheldig måde gennem bilen. Jeg har dog ikke stødt på nogen nærmere forklaringer på fænomenet omkring biler.
Det omvendte anvendes faktisk også hvor man sætter elektrisk strøm på en metaldel for at forhindre tæring. Her sætter man en spænding på den del man vil beskytte der overstiger spændingsforskellen i spændingsrækken til omgivelserne. Desværre er det meget vanskeligt at lave det kunststykke på en bil da der ikke normalt er noget at forbinde den ene pol til - det skulle jo være jorden...
I ferskvand og hvor der er andre svagt ledede omgivelser benytter man offeranoder i magnesium. F.eks. i varmtvandsbeholdere hvor offeranoden typisk holder 3-4 år og bør udskiftes med jævne intervaller hvis tanken ikke er emaljeret indvendigt.
Om magnesium anoder vil have den helt store effekt på en bil er jeg noget i tvivl om? Men det er da værd at grave i. De sidste der er interesserede i at der findes en god løsning er jo bilfabrikkerne, så man skal jo nok grave i lidt utraditionelle værker for at finde "guldet".
Mht. at bruge en minus-ledning så skal den være af en betragtelig tykkelse for at hamle op med karosseriet.. Aluminiumskabler bruges i stor udstrækning til strømkabler da aluminium leder næsten lige så godt som kobber.
Alternativt vil jeg foreslå at forbinde de enkelte skærme med en kort lednings-lus med terminaler på som giver en vejrbestandig sikker forbindelse. Den manøvre er meget udbredt hos radioamatører da "almindelige jernbiler" ikke har overdrevet god forbindelse imellem skærmene og derfor giver noget interessante problemer i forbindelse med radiokommunikation.
Hvis du vil føre en dedikeret minus ledning rundt, så er mit forslag at bruge en rimelig kvadrat og føre den hele vejen rundt langs bilens ydre kant hvorefter at du har en "nulskinne" som du kan skrue dine forbrugere ind i. Det kunne være 16 kvadrat eller mere...
Hilsen
Jens