Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Benzinforbrug forskellige karburatorer. (02-05-2013 15:57:45)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj
Jamen det er der skrevet tykke bøger om, en register med fire porte eller fire porte der åbner ens, er der ikke mange der magter at dyse rigtigt, der er flere ting der spiller ind der er accelerationspumpe der ikke er tilpasset, der er et tomgangssystem og et højfartssystem tomgangssystemet kører som regel med op til ca. 90 kmt. venturi størrelsen skal passe, der er en formel for at regne den ud i forhold til kubik cm, luft dysen i luftblanderøret er lige så vigtig som hoveddyssen, den kører normalt ikke med samme co2 værdi i hele området, men kun ca med 1,5 % i højfartssystemet. alt dette skal spille sammen så kan det såmænd godt blive "økonomisk" .
SUen er den simpleste form for karburator der findes, og der er gjort mange forsøg på at lave variabel venturi karburatorer uden det er lykkedes rigtigt for nogen, Ford havde dog en der var rimelig.
Til SUen kan der fås ca. 700 forskellige dyser, på de fleste af dem har 14 måle punkter, de HFI44 vi ser på V8eren følger fint med til over 220 hk. til nåle valg findes der et program der hedder Winsu der kan downloades for ca 200,-kr. og på www.sucarb.co.uk kan man sammenligne de forskellige nåle i en graf, det er smart. Jeg er fra en tid hvor vi brugte TIMER på at nørde i dobbelte horisontale Weber, men vil aldrig drømme om at sætte andet end SU på en bil der kører terræn, alt andet duer bare ikke til det, fordi de ændre blandingsforhold når svømmerhøjden skifter.

Jeg ved ikke om det var til nogen hjælp, men det var nogle af grundene.

MVH Per
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.