sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (05-06-2013 11:31:19)
Joakim Soya #7123, reg. nsj
Jeg har lige efter ca 1 års forsøg fået "ordnet" mine 109 bremser - Synet nærmer sig....
Ummidelbart så jeg følgende problemer:
Der var meget luft i rørene hvilket betød følgende:
- Hovedcylinderen (den rigtige model) fik ikke modtryk af fjedrene i hjulene og var derfor meget lang tid om at løbe tilbage - faktisk så længe at det ikke var muligt at pumpe (fjederen i hovedcylinderen er ikke særlig kraftig).
- Det er næsten umuligt at trække bræmsevæske gennem hovedcylnderen med en Vaccum udlufter udefra - Bræmsepedalen helt oppe åbner til beholderen, men ikke ud mod cylinderene. Lidt nede er der åbent til cylindrene men ikke til beholderen. Hvis man kigger på en snittegning, så er der ikke en "kugleventil", og en ny stempel pakning er ikke særligt eftergivende medløbs.
.. Det var simpelthen umuligt at bringe systemet til en tilstand hvor normal udluftning kunne bruges.
Løsning....
Tag en udluftningsskrue og sav over midt på gevind. Find en gummitylle der sidder stramt oppe under sekskanten og skal tætne når skruen sættes i. Denne udluftningsskrue monteres på et baghjul og det tilsluttes en slange til en højthængende beholder med bremsevæske i (jeg bruge en Serie 2 beholder).
Skru røret af hovedcylindern og sæt vaccumudlufteren til -hvis du har mulighed så hæv forenden af køretøjet. Når du suger vil der komme bremsevæske IND NEDERST i systemet og bremsevæske og luft UD ØVERST.
(dette er i overenstemmelse med normalfordelingen af luft i væsker)
Når der ikke mere kommer luft ud så skiftes til den almindelige udluftningsskrue - sørg for at røret oppe ved hovedcylinderen ikke tager luft ind (men bremsevæske)... Øvelsen gentages på det andet baghjul --- og så igen på det første.
- Herefter kan alle de almindelige metoder, som beskrevet i manualer mm. bruges.