Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Bremser skal pumpes. hjælp. (05-06-2013 11:31:19)
Joakim Soya #7123, reg. nsj
Jeg har lige efter ca 1 års forsøg fået "ordnet" mine 109 bremser - Synet nærmer sig....

Ummidelbart så jeg følgende problemer:

Der var meget luft i rørene hvilket betød følgende:
- Hovedcylinderen (den rigtige model) fik ikke modtryk af fjedrene i hjulene og var derfor meget lang tid om at løbe tilbage - faktisk så længe at det ikke var muligt at pumpe (fjederen i hovedcylinderen er ikke særlig kraftig).
- Det er næsten umuligt at trække bræmsevæske gennem hovedcylnderen med en Vaccum udlufter udefra - Bræmsepedalen helt oppe åbner til beholderen, men ikke ud mod cylinderene. Lidt nede er der åbent til cylindrene men ikke til beholderen. Hvis man kigger på en snittegning, så er der ikke en "kugleventil", og en ny stempel pakning er ikke særligt eftergivende medløbs.

.. Det var simpelthen umuligt at bringe systemet til en tilstand hvor normal udluftning kunne bruges.


Løsning....
Tag en udluftningsskrue og sav over midt på gevind. Find en gummitylle der sidder stramt oppe under sekskanten og skal tætne når skruen sættes i. Denne udluftningsskrue monteres på et baghjul og det tilsluttes en slange til en højthængende beholder med bremsevæske i (jeg bruge en Serie 2 beholder).

Skru røret af hovedcylindern og sæt vaccumudlufteren til -hvis du har mulighed så hæv forenden af køretøjet. Når du suger vil der komme bremsevæske IND NEDERST i systemet og bremsevæske og luft UD ØVERST.
(dette er i overenstemmelse med normalfordelingen af luft i væsker)

Når der ikke mere kommer luft ud så skiftes til den almindelige udluftningsskrue - sørg for at røret oppe ved hovedcylinderen ikke tager luft ind (men bremsevæske)... Øvelsen gentages på det andet baghjul --- og så igen på det første.

- Herefter kan alle de almindelige metoder, som beskrevet i manualer mm. bruges.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "stikaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.