sv: sv: sv: sv: Serie III V8 (19-06-2013 10:53:41)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
det er ikke noget problem at bygge en v8 i en serie 3, mange har gjort det og du kan købe komplette kits til det i england.
det er dog et kendt problem at hvis din gearkasse er lidt slidt i forvejen så holder den ikke længe efter en v8. men det er et mindre problem.
et helt andet og større problem er de danske synspaver, og/eller regler.
en stage one er i lovens forstand IKKE en serie 3 og har en helt anden typegodkendelse. derfor vil der ikke stå v8 som option i nogen typegodkendelser til serie 3.
så du kan derfor ikke påberåbe dig at ha opgraderet til en anden godkendt model.
hvis vi så ser på ydelsen så har den kraftigste godkendte motor i en serie 3 72hk. 72 + max førgelse på 20% er = 86,4hk
en stage one v8 har 90hk, så hvis du er heldig at finde sådan en kan du måske overbevise dem om at det ikke er farligt.
den tidligste RRC v8 har 135hk og er derfor alt for kraftig for synsmændende.
noget helt andet er bremserne, kan de klare mosten?
hvis ikke skal du måske opgradere til skiver og her løber du ind i samme problem. nemlig at der ikke forligger en typegodkendelse på en serie 3 med skivebremser.
jeg siger ikke det her for at tryne dig, men mest for at lade dig vide at der er mere i det end bare at skifte motoren.
jeg ved der er nogen i dk der har sluppet afsted med det før, men har også hørt at reglerne er blevet skærpet siden.
jeg har selv tænkt meget på et lignende projekt, men er løbet panden imod muren på typegodkendelsesreglerne hver gang.
så hvis du finder en løsning er jeg meget intresseret i at høre fra dig, idet jeg selv godt ville lave sådan et projekt.
vh Jacob Geltzer