sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Co justering v8 (12-09-2013 12:53:29)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Hvis andre er endt her i tråden pga. dens indhold af CO, så er her et lille hint, der måske kan være nyttigt. Jeg har brugt en hel del tid på at efterforske, hvorfor min 3,9'er brugte så meget benzin, og gav en CO på over 5. Det kunne den ikke synes med (og benzin er jo også dyr ;-)), så noget måtte gøres. Den kører uden lambda-sonder, og kan derfor ikke justere sig selv. Diverse tests med multimeter og med Rovergauge (virkelig nyttigt system - se omtaler andetsteds på forum - dog er softwaren vist ikke helt fejlfri) viste, at alle sensorer virker, som de skal. Tænding stillet korrekt, kompressionstest viser intet foruroligende. Sidste test skulle blive den afgørende: Trykmåling af benzinkredsen, hvortil jeg var heldig at kunne låne et ordentligt, professionelt manometer. Det viste 5,5 bar, skal være 2,5 bar. Ikke sært, at dyserne har givet rigeligt fra sig. Det viste sig, at returrøret til tanken var stoppet til. Der fandtes noget sært, gummiagtigt snavseri (pakningsrest fra skift af benzinpumpe?) i tanken, som - det er teorien - kunne rulle hen under returrørets studs, som ligger ganske tæt ved tankens bund, og blokere. Af og til kunne man blæse luft igennem, men for det meste kunne man ikke. Tank skyllet, og rør afkortet med et par centimeter inde i tanken, og der er nu frit løb. Mekanikeren gjorde det, jeg tør ikke rigtigt selv rode rundt med en nedstryger i en tom benzintank. Han lavede sig en lang klinge ved at samle tre klinger, så han kunne nå derned. Resultat: Benzintryk nu 2,2, altså lidt i den lave ende, og der er heller ikke så meget skub i vognen som før, men CO er nede under 0,5 og det var det vigtigste mht. syn i første omgang. Måske vil man fremover kunne høre det risle svagt i tanken, når man er ved at nå bunden - det må så blive et varsel om et forestående tankbesøg.
Ønsket om at få styr på benzin/luft-blanding og dermed CO kunne ellers godt forføre til indkøb af hundedyre sensorer, for det er de jo. For eksempel er prisen for original luftmassemåler op til 15.000 dkr. Nåede da også i processen at få indkøbt et par ting, der viste sig overflødige. Det var herligt at finde denne lavteknologiske forklaring.