sv: sv: sv: sv: Hvor brede hjul (30-10-2013 12:02:21)
Anders Christensen
På asfalt gælder det om at have så godt greb i underlaget som muligt, og samtidig aflede vand fra dækket.
Det optimale ville derfor være at køre på helt glatte "slicks" dæk som man ser Formel 1 bilerne køre med, så længe man kører på ren og tør asfalt.
Men da det desværre kun er muligt et par timer om året herhjemme, er alle dæk et kompromis mellem friktion/rullemodstand og afledning af vand fra dækkets mønster.
MUD Terrain dæk er som navnet antyder, dæk med et groft mønster der griber godt fat i et løst og mudret underlag, og dermed er deres egenskaber på asfalt væsentligt ringere end et almindeligt vinterdæk, der er udstyret med en masse små fine lameller for at gribe bedre fat i asfalten, og er lavet af en blødere blanding end sommerdæk for ikke at blive alt for stive og ufleksible i kulden.
I forhold til at tøffe rundt i en 4x4'er i stedet for en almindelig tohjulstrukket personbil vil du med ordentlige dæk nok opleve en fornemmelse af at stå bedre fast på landevejen selvom det er glat, lige indtil du skal til at bremse vogntoget ned!
Så er du lige så meget i naturlovenes vold som en ganske almindelig personbil. Faktisk vil jeg tillade mig at påstå at du er ringere stillet, alt efter om din model bil er udstyret med ABS og ESP (sidstnævnte har du næppe) - Her er en moderne personbil dig langt overlegen, og vejer samtidigt væsentligt mindre = mindre masse at skulle stoppe.
Til gengæld har du så fordelen af at kunne komme frem gennem større mængder sne end folk i en lille personbil kan.
Kort sagt: Kør defensivt om vinteren, du bremser ikke nødvendigvis lige så godt som personbilen foran dig.