Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Motorskift 2,5 n/a til 200 tdi i 90" fra 1985 (15-11-2013 17:52:55)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj
Halløj,

Her er en beretning til glæde og gavn ( håber jeg)

Jeg ejer en landrover 90" fra 1985 med en 2,5d n/a(50 kW). Den er indeholdt i typegodkendelse 9014, som ud over min motor dækker over 2,25 benzin(55kW).

Jeg drømte om at lægge en 200tdi fra en defender i istedet for. Problemet er, at effekten på en 200tdi er 80kW og derved mere end 20% kraftigere end hvad der er indeholdt i min typegodkendelse og det kan derfor ikke "bare" godkendes ved syn.

Der findes en anden typegodkendelse, 4721, som dækker modellen med v8 benzin (98 kW). Da jeg sammenholdt typegodkendelse 9014 og 4721 var de identiske i forhold til bremser, styretøj, undervogn, dimensionering af ramme, m.v.

Jeg henvendte mig i synshallen, som sagde at jeg skulle få en erklæring fra importøren som godtgjorde ændringen også selv om jeg foreviste dem de to typegodkendelser.

Jeg ringede til Land Rover Danmark og kort fortalt fik jeg at vide, at hvad der lå ud over typegodkendelserne ville de ikke rører ved og slet ikke skrive erklæringer på.

Således opmuntret skrev jeg til trafikstyrelsen og forelagde dem min drøm og dokumenter. Ca. 10 dage senere fik jeg en e-mail vedhæftet en dispensation for dokumentation for luftforurening og deri godkendte trafikstyrelsen ændringen.

Ovenud begejstret foretog jeg ændringen og strøg til syn med bilen. Jeg skulle medbringe en vejeseddel som dokumentation for egenvægten og heldigvis har vi en vægt på arbejdet. HVad jeg senere fandt ud af var, at Rødovre bilsyn selv har en vægt til samme formål.

Bilen blev godkendt i dag - stort hurra!!!

Nu mangler jeg blot at høre fra Skat ang afgiftsberigtigelse i forbindelse med ændringen, men det skal jeg nok vende tilbage med når det er afgjort.

En lille note i forhold til vægt: Jeg har bygget lidt om her og der indvendigt i bilen og det har tilsyneladende øget egetvægten fra 1675 kg til 1850 kg - det er jo værd at huske :-)

Jeg vil skrive til web-fidusen og spørge om skrivelsen fra Trafikstyrelsen kan lægges på nettet under nyttige dokumenter.

Det var dagens gode nyhed fra Amager - God weekend

Hilsen Anders

PS: Nogen vil måske rynke på panden over tidslinjen i min fortælling.... og jo, motoren blev måske lagt i inden al snakken med synshal og trafikstyrelse.....
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.