Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Motormysterium af de langhårede! (29-11-2013 18:58:04)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj
Dette mysterium har jeg, sammen med mine Facebookvenner, gået og grublet på nogle dage - uden at være noget frem til noget overbevisende.
Hvad siger I?

Motoren er en TDCi motor fra en Defender 2007, der har kørt 270.000.
På et tidspunkt lød det pludselig som om den kun kørte på 3 cylindre. Jeg havde ikke tid til selv at kigge på det, så "den autoriserede" fik den op og konkluderede at den var gået så meget i stykker at det bedre kunne betale sig at sætte en ny i - hvilket blev gjort.
Så nu er jeg ved at få min nysgerrighed styret ved at skille motoren ad og se hvad der var i vejen.
Jeg havde forventet at se et stempel, der var brændt igennem, men alle fire stempler, de 4 cylindre og alle ventiler ser ud til at være iorden - eller hvad?
På stempel #4 er der aftryk af en ventil, lidt mindre aftryk på #3 et lille aftryk på #2 og ingenting på #1.
Der er tilsvarende mærke på een ventil over cylinder #4, lidt mindre på ventil over cylinder #3 osv.
Alt andet ser helt fint ud, intet slid i cylindrerne, man ser kun "hone-mærkerne".
Kan en ventil over længere tid havde lavet disse mærker?, det ser ud som om topstykket har været længere nede bagerst eller hvad?

Mange har skrevet at der må have været noget i vejen med timingen af ventilerne (slap kæde, ødelagt tandhjul mm.), men alt så stramt og korrekt ud, da jeg skilte det ad.
Desuden kan det vel ikke være timingen, hvis der slet ikke er noget mærke på cylinder #1?

(billeder af de andre cylindre og ventiler følger længere nede)

Mvh Anders Northeved
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bremseskive"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.