Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: defender td5 fra 2002 skal- skal ikke eller tør-tør ikke (29-12-2013 18:11:58)
Jan Jensen
Hej Kenneth,
Jeg har en Defender 90 TD5 fra 2003 med 207.000 km på klokken. Jeg er ikke erfaren nok mht. LR motorer efter kun at have ejet LR i 3 år.Jeg har haft en med 200TDi motor og den kørte fint, men trak ikke så godt som TD5 motoren som jeg syntes trækker rigtig godt, helt nede fra lave omdrejninger. Jeg har haft min 1200kg tunge Campingvogn bagefter på ture I DK og det er slet ingen problem heller, men 300Nm er jo heller ikke en svagpisser. Det er nok rigtig at ved en fart på 100km i timen er der lidt støj, men det er der jo i en Landrover. Personligt har jeg ikke behov for at køre stærkere end 80-90 km i timen og her er lyden væsentlig mindre synes jeg. På en 6 mdr. tur i Australien kørte min kone og jeg 26.000 km, heraf mange kilometer på de røde veje som nogle steder kun er for biler med 4WD. De fleste af de kilometer blev kørt med en fart på 50-80 km i timen og det gik egentligt fint. Dernede regner man i dagsmarcher og indretter sig efter dette. Min TD5 bruger ikke en dråbe olie eller vand, ej heller er der oliespild overhovedet nogen steder alt er tæt. Start i koldt vejr sker med øjeblikkelig igangsætning ingen "tørner" og hosten, den slår bare igang med det samme. Som jeg ser det er motoren overhovedet ikke slidt trods 207.000 km. Hvis ellers alt andet og prisen er OK, ville jeg ikke være bange for at købe en TD5 med 300.000 km. Du kan jo også få lavet en "tætheds" måling på motoren ikke at forveksle med kompressionstest som ikke viser alt, da man kan snyde med sådan en test. Tæthedsprøvningen viser flere forskellige tilstande en motor er i via et direkte tal målt med et bestemt udstyr som måler tabet i % for hvor tæt er motoren, når der lukkes trykluft oven på stemplerne (dyser skal af)hvor meget af dette fiser ved siden af imellem cylindrevæg og stempelringe, hvor meget fiser ud ved ventilsæder, hvor meget fiser ud ved ventilstyr hvis der er sådan nogle i en TD5. En helt ny motor har vil jeg mene et tal i % på under ca 10 % (kender dog ikke tallet for en TD5). En diesel motor må helst ikke have tab større end 17%-20% hvis større tab kan man have problemer med start ved lave temperature. Jeg havde engang en Mercedes md 78% tab på d 2 cylindre og 45% på de øvrige 2. Den kunne ikke starte ved -grader og måtte derfor have en ny motor. Jeg ville få motoren målt igennem før køb, jeg ved godt det koster lidt, men det gør en ny motor bestemt også.

Held og lykke med køb af Land Rover.

mvh
Jan Jensen
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.