Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: Olie fyr (22-01-2014 12:03:10)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl
Hej Troels

Jeg har selv tumlet lidt med fyret i min tidligere Disco3.

Gå ind på www.disco3.co.uk, opret dig som bruger, gå ind i de tekniske fora og find alt om fyret. Du kan sagtens selv nulstille det - proceduren er angivet derinde - noget med tænding på, sikring ud, vent nogle sekunder, tænding af osv. - alt sammen i rigtig rækkefølge, som jeg ikke husker.

Mit oliefyr havde nøjagtigt samme symptomer. Jeg fik oplyst, at der måtte sidde "snask" på dysen, som gjorde at det godt nok startede, men ikke blev ved med at køre.

Det er sikkert vældig uautoriseret og måske direkte forkert, men et af rådene derinde hjalp på min: Efter at have checket, at der var tilstrækkeligt med diesel fremme (= pumpen der sidder under bilen under forr. passagersæde virker og ingen forstoppelse i fødesystemet), så af med brændstofslangen på fyret, blæs lidt trykluft (forsigtigt) ind i fyret - der skal være gennemtræk. Jeg tog også et tyndt stykke pinlig rent ståltråd i passende diameter og førte ind gennem brændstof tilgangen så langt du kan - selv oplevede jeg "snask" på spidsen (det er aldrig rart), når jeg trak det ud igen. Efter et par gange trykluft/ståltråd genstartede jeg fyret nogle gange, og til sidst havde det brændt snasken af, og fyret kørte problemfrit. Jeg overvejde selv at skille fyret ad og skifte sliddelene, men kom aldrig dertil.

Problemet er, at fyret oftest står stille om sommeren og kun kører ved temp. under 5 gr. (eller 7?), men mindre du sætter en timer på og tvangsstarter det en gang i mellem, som jeg efterfølgende gjorde. Uforbrændt diesel sidder i dysen, og med tiden sætter det sig fast som en kombi af diesel og koks.

Nu ved du, hvad der virkede for mig - men jeg vil klart anbefale, at du får opgaven udført af en professionel. Terminalen i Risskov har en gammel rotte der kan det der - diesel med ild i er ikke for amatører...

/Ib, Odder
- nu med Mini Cooper u/fyr...
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "difflock"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.