Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto fyr laver ikke varme (11-02-2014 08:19:04)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl
Med et normalt fungerede batteri bør strømforbruget ikke være noget problem. Regner vi lidt rundt, så bruger fyret ca. 2 A ved fuld drift. En Defender har vel standard 80-100 Ah at tage af, så fyret kan (teoretisk) køre fuld drift i 40-50 timer før batteriet er totalt tomt. Der skal dog fradrages forbrug til kabineventilator, men der er dog alligevel strøm til adskellige timers drift fra et fuld ladet batteri.

Du skal jo også huske, at en tempereret motor er langt nemmere at spinne og tænder nemmere, så hvad der er 'tabt' til fyret sparer du igen ved en nemmere start. Dette må iøvrigt også gælde mere eller mindre mht. diesel.

I praksis kan jeg fortælle, at jeg kører (alt for) mange småture a 4-5 km og fyret kører altid 15-30 min før start afh. af udetemperatur. Jeg har aldrig haft startproblemer - heller ikke selvom bilen har stået 2-3 uger stille i carporten. Tænker faktisk aldrig på forvarmning (gløderør), men springer bare ind og drejer nøglen og - vups så kører den; også når det er koldt :-)

Mht. komfort, så vil jeg dog ikke beskrive det som 'lunt og godt'. Efter 30 minutters drift i 10-15 gr frost er kabinen dog frostfri og vinduerne er til at håndtere mht. is og dug og motortemperatur og dermed kabine kommer hurtigt op. Det meste af energien går jo dog med at varme et par hundrede kilo jern op ude i motorrummet, så ønsker du endnu bedre komfort, så må der nok en rigtig kabine/luftvarmer til.

Jeg glæder mig dog hver gang over, at motoren spinner som en mis. Hvis jeg rent undtagelsesvis må lave en ren koldstart i koldt vejr, så smerter det mig, at motoren lyder som et gammelt, udslidt tærskeværk... jeg er ikke i tvivl om, at flittig brug af fyret er rigtigt godt for både chauffør og køretøj.

Hvis du ikke allerede har det - så overvej en fjernbetjening. Det øger brugsværdien betragteligt.

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
med Webasto Termotop E
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.