Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Syn af bil med "for stor" motor (25-02-2014 15:24:40)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jakob

Jeg har på skrift fra fstyr hvordan det hænger sammen i forhold til de 20%.
Så for lige at få den med i tråden så det ikke køre af sporet :-)

Det regnes for at være forsvarligt og fuldt lovligt at øge YDELSEN med OP TIL 20% uden at der skal foretages et syn med hensyn til konstruktive ændringer. Men man skal naturligvis i synshallen og have synet ombygningen og medbringe dokumentation for motorens ydelse ikke overstiger 20% af den originale typegodkendte!

De OP TIL 20% man må øge med er valgfrit og skal beregnes ud fra den største motoreffekt som bilen eller tilsvarende modeller er typegodkendt med.

Det betyder f.eks. at en Land Rover 88" der enten fås med en 62Hk diesel eller 74Hk benzin kan isættes en motor på op til 74*1,2= 88,8Hk

Valget af motor er fuldstændigt ligegyldigt så længe den er original og yder under max. begrænsningen. Man må gerne benytte turbo eller kompressor-motorer som man lyster. Og det var netop een af de ting jeg specielt spurgte til hos fstyr.

Du må altså gerne sætte en Hyndai benzinmotor med kompressor OG bi-turbo i din diesel-88" så længe den ikke yder mere end de 88,8Hk :-D
(hvis du kan finde en).

I det tilfælde at man f.eks. har en bil hvor typegodkendelsen siger at den er godkendt med en motor på 100Hk, men du ved at der er en senere typegodkendt model der ellers er identisk, med en 200Hk motor, kan du hvis du ellers kan dokumentere det godt lægge en motor på 240Hk i din bil.

Dette kommer så nok ind under noget af det jeg spørger til her i tråden, men det er muligt uden at der er tale om "konstruktive" ændringer.. Om skat så begynder med noget med "facelift" "modelændring" eller hvad ved jeg - er jeg ikke klar over...

/jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.