sv: sv: sv: Syn af bil med "for stor" motor (25-02-2014 15:24:40)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jakob
Jeg har på skrift fra fstyr hvordan det hænger sammen i forhold til de 20%.
Så for lige at få den med i tråden så det ikke køre af sporet :-)
Det regnes for at være forsvarligt og fuldt lovligt at øge YDELSEN med OP TIL 20% uden at der skal foretages et syn med hensyn til konstruktive ændringer. Men man skal naturligvis i synshallen og have synet ombygningen og medbringe dokumentation for motorens ydelse ikke overstiger 20% af den originale typegodkendte!
De OP TIL 20% man må øge med er valgfrit og skal beregnes ud fra den største motoreffekt som bilen eller tilsvarende modeller er typegodkendt med.
Det betyder f.eks. at en Land Rover 88" der enten fås med en 62Hk diesel eller 74Hk benzin kan isættes en motor på op til 74*1,2= 88,8Hk
Valget af motor er fuldstændigt ligegyldigt så længe den er original og yder under max. begrænsningen. Man må gerne benytte turbo eller kompressor-motorer som man lyster. Og det var netop een af de ting jeg specielt spurgte til hos fstyr.
Du må altså gerne sætte en Hyndai benzinmotor med kompressor OG bi-turbo i din diesel-88" så længe den ikke yder mere end de 88,8Hk :-D
(hvis du kan finde en).
I det tilfælde at man f.eks. har en bil hvor typegodkendelsen siger at den er godkendt med en motor på 100Hk, men du ved at der er en senere typegodkendt model der ellers er identisk, med en 200Hk motor, kan du hvis du ellers kan dokumentere det godt lægge en motor på 240Hk i din bil.
Dette kommer så nok ind under noget af det jeg spørger til her i tråden, men det er muligt uden at der er tale om "konstruktive" ændringer.. Om skat så begynder med noget med "facelift" "modelændring" eller hvad ved jeg - er jeg ikke klar over...
/jens