sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af bil med "for stor" motor (28-02-2014 07:53:43)
Søren Frimodt Petersen
Jeg har svært ved at tro du kan få det ønskede lavere forbrug med en japansk 4x4 motor, jeg ved ialfald med sikekrhed du ikke får det med Patrol 6'eren. Den går fobløffende kort på literen. Jeg vil nok anbefale du prøver at køre en tur i en Patrol og mærker om motoren er noget for dig og spørger ejeren om de realistiske tal mht. forbrug.
Jeg er ikke 'purist' men jeg syntes helt oprigtigt at efter land rover kom med 200tdi motoren er det unødvendigt at kigge andre steder efter en god diesel motor. Den er super nem at montere, nem og billig i reservedele (som vi jo er vant til med LR) Den er robust og pålidelig. Og så finder du nok ikke en motor der kan få den kummefryser af en bil som en LR trods alt er, til at gå længere på literen. Jeg har haft 2 forskellige biler med denne motor og været akkurat lige tilfreds begge gange. Til en Seriebil er 2,5TD'eren dog værd at overveje. For det første må den være deri og for det andet er den lidt nemmere at putte da du ikke skal have installeret en intercooler. Har selv haft en 88" S2 hvor jeg renoverede og ilagde en sådan motor og den var ganske kvik. De to største ulemper ved den ifh til 200tdi er dårligere brændstof økonomi (ifølge min erfaring omkring 2km/l) og en ret irreterende koldstart hvor du skal sidde og hænge på forvarmeren i en evighed før den starter. 200tdi'eren starter meget hurtigt og forvarmning er slet ikke nødvendig det meste af året. Mht. autokasse kan eg sagtens forstå dine ønsker, elsker selv at køre landevej med autokasse, men jeg syntes ikke det er gode bag LR dieseler, og da slet ikke hvis man piller turboen af, du vil bare få en sløv slæde. Bare mine erfaringer og meninger, brug dem om du lyster, jeg er gået over til den lyse side og kører nu kun benzin i mine LRs :D