sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Syn af bil med "for stor" motor (28-02-2014 14:15:38)
Hans Houmøller
Hej Jens
Jo, du kan godt montere automatgearkasse i en seriebil - der er mange rundt om i verden der gør/har gjort det, men det er en ombygning af de større. Du får brug for en speciel adaptorplade til serietransferkassen, hvis du ikke sætter en LT230 fra Discover/defender i vognen. Dertil kommer at gearkasseophæng skal ændres, og der skal laves nye, speciallavede kardaner der passer i længde. Den bagerste kardan kan i en 88" blive "for" kort.
Hvis du vil lægge en 200Tdi maskine - med eller uden turbo - så er discoverymodellen og foretrække(Motorkode 12L passer på seriebilskoblingshuset!), da indsprøjtningspumpen her er højt monteret, og du kan uden videre anvende de eksisterende ophæng fra seriebilsmotoren. Anvender du en motor fra en defender skal du skære/svejse i motorophænget for der er plads.
Når mange anbefaler Defendermotoren, er det pga. udstødningsmanifolden, som med en Disco-manifold betyder at turboen er MEGET tæt på rammen i en 88" og slet ikke kan være der i en 109 (hvor ramme er lidt højere). Men - uanset om du vælger turbo eller ej, så findes der INGEN "fabriksudstødning" til en 200Tdi i en Seriebil, på samme måde som der gør til en Defender, som jo er blevet leveret med denne motor - dvs. du skal "fuske" udstødning selv.
Jeg kører uden turbo, og anvender udstødningsmanifold/udstødning direkte fra seriebilsmotoren - let og simpelt.
Hvis du starter ud med at montere en 200Tdi uden turbo, kan du vente med "specialarbejdet" intercooler, manifold, turbo, udstødning osv. til senere. Husk også at du skal betale afgift, da din effekt kommer over de 84 HK - det slipper du for med 200Di-udgaven, da den yder ca. 76Hk, men dog med betydelige mængder ekstra bundtræk ifht. 2,25 diesel/benzin-motoren :)
MLRH
Hans