sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 14:12:03)
Morten Noe #2241, reg. mjyl
For 6 år siden betalte jeg registreringsafgift af en Range Rover fra 72. Den havde oprindeligt kørt i DK men under staten, og der var derfor ikke betalt reg. afgift. Den blev værdisat til 46.539 kr, hvilket skal sammenlignes med en pris i forretningen på ca. 110.000 kr dengang. Den afgiftspligtige værdi var 40% af de 46.539: 18.615 kr. Jeg gav så 105% af dette beløb i afgift for at få den på hvide plader, altså knap 20K.
Tilsvarende har jeg for 4 år siden importeret en Triumph TR6 årgang 1970 fra USA. Der betales told og moms ved indførelse fra et ikke EU land, men det er en anden historie. SKAT værdisatte den til 23.782 kr, igen set i forhold til en salgspris i forretningen på ca. 50.000 kr. Afgiftsgrundlaget var 40% dvs. 9.500. Igen var afgiften 105%, altså ca. 10K. På det tidspunkt havde man så fundet på at lægge ekstra afgift på ift. brændstofforbrug - 1000 kr. pr. km/l under en vis grænse (16 km/l, så vidt jeg husker).
På Skat's hjemmeside skriver de blot "40% af nypris", men mine eksempler underbygger, at afgiften beregnes af 40% af nyprisen ekskl. afgift. Ellers ville man jo også betale afgift af afgift. Til gengæld kan jeg blive lidt i tvivl om, hvor momsen indgår i regnestykket?
I runde tal vil jeg antage, at der af en Range Rover fra 74 skal betales 105% af 40% af ca. 50.000. Dertil kommer brændstoftillæg på 1000x(16-7). Afgift i alt ca. 30.000 kr.
vh Morten