sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (28-03-2014 23:52:22)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jeg var i tvivl om dette også og har forespurgt fstyr direkte pr. mail. Det er som der allerede er svaret tilladt at lægge både turbo og kompressor-motorer i såfremt de er født med dette og overholder 20% reglen.
Eftermontering kræve særskilt dokumentation.
Jeg kan tilføje at det er den motor der har størst ydelse på typegodkendelsen der bestemmer hvor meget man kan forøge med.
Det er altså ligemeget om det er en diesel eller benzinmotor der bruges som udgangspunkt, og det er også ligemeget om man lægger en diesel, gas eller benzinmotor i som erstatning.
Eksempel:
Bilen har angivet to forskellige godkendte motorer på typegodkendelsen.
Den ene er en diesel på 65Hk
Den anden er en benziner på 100Hk
Du kunne nu f.eks. vælge at sætte en petroleumsmotor i med bi-turbo og kompressor af mærket TempoGigant 7,3L bTK med en ydelse på 120Hk fuldt lovligt fordi den ikke overskrider de 20% mere end størst typegodkendte motor. :-)
Hilsen
Jens