Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: centerspær automatisk (17-04-2014 18:43:26)
Peter Vinter #6416, reg. nsj
Hej Jens,

På de sene Range Rover Classic som din, har Borg-Warner tranfergearkassen en viskosekobling, der fungerer som automatisk centerdifferentialespærre. Det er ikke usædvanligt at de holder op med at virke efter 150.000 - 200.000 km.

Normalt 'dør' de på den måde at viskosen stivner og dermed låser centerdiff'et permanent. Det er hårdt for drivlinien ved kørsel på fast vej. Jeg har mistanke til at det kostede mig en stikaksel på min RRC kort tid efter jeg købte den.

Jeg skiftede så til en renoveret enhed / ombytter. Men den holdt kun ca. ½ år, så var der ingen modstand i den. Det opdagede jeg desværre først i et mudderhul i Høvelte ... Så begge symptomer kan altså forekomme.

Iflg. Workshop manual kan koblingen kun testes, når det hele er spillet ad, men her er en nem test du kan lave uden adskillelse. Så véd du på forhånd om du skal bestille en frisk kobling hjem også:

1. Parker bilen på jævnt underlag og træk håndbremsen
2. Sæt hovedgearkasse i frigear / Neutral
3. Hæv ét forhjul med donkraft
4. Sæt en momentnøgle på et af hjulets møtrikker og træk forsigtigt til (højre om, så du ikke løsner møtrikken).

Hvis der kræves 40 - 60 Nm for at dreje hjulet langsomt og sejt rundt, er viskosekoblingen OK.

Hvis der er markant mindre modstand, har koblingen ingen spærrevirkning og er defekt. Du kan sagtens køre videre, men er dårligt stillet i terræn.

Hvis hjulet derimod ikke kan drejes, er koblingen 'frosset' og er defekt. Hvis du kører videre på fast vej risikerer du f.eks. at knække en stikaksel. Nødløsning er at afmontere forreste kardan (så har du fortsat håndbremsevirkning) indtil reparation.

Koblingen kan iøvrigt udskiftes uden at afmontere transfergearkassen. Den kan udtages forfra efter du har fjernet forkardan og tværstiveren under automatgearkassen. Adgang til lift, samt den specielle slanke topnøgle til kardanboltene som mange LR-butikker sælger, letter opgaven umådelig meget.

Skriv hvis der er noget du er i tvivl om. vinterhi snabela post.tele.dk


Venligst,

Peter Vinter
RRC Vogue LSE 1993
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.