Land Rover Forum

Svar på indlægget:

R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 15:53:41)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj
Hej kloge kammerater

Jeg har en dejlig defender 110 med en 300tdi og tilhørende r380 hovedgearkasse med ca. 350k på klokken.

Mit problem er at gearkassen er begyndt at drille lidt. Symptomerne er at den lejlighedsvis ikke så gerne vil skifte gear. Oftest mærket i 2. gearet. Det kan dog som oftes lade sig gøre at få gearet skifte, hvis man er omhyggelig med at få gassen tilpasset bilens fart. Desuden har jeg oplevet et den en par gange har lavet et eller andet form for indgreb mens bilen har trillet i frigear med kopling trykket ned. Det har nærmest føltes somom den gik bakgear uden at jeg havde bedt den om det - hvilket resulterede i en ikke så pæn lyd, samt at bilen hoppede / blev bremset af gearkassen.

Gearkassen har ingen mislyde når et gear er indgreb og når motoren driver hjulene frem - MEN der er begyndt at komme en mislyd ved motorbremsning når bilen er i gear. Det lyder nærmest som sådan en form for skurren / pludren / snakken fra gearkassen.

Det skal nævnes at mislyden altid er der nu, men gearskifte sympotmerne for det meste begyndte at komme hvis bilen havde kørt mere en 50 km på en tur, eller hvis det var varmt udendørs.

Jeg skiftede olien for at par måneder siden (efter den ikke havde været skiftet i rigtig mange kilometer) til MTF 94. Olien jeg tappede af var helt klar/ren dengang. Af frygt for at problemet skyldtes manglende olie på gearkassen forsøgte jeg at efterfylde med mere gearolie - den var dog fyldt, men det olie der flød over via opfyldingshuldet var mere mosefarvet end klart...

Det næste jeg vil gøre er at skifte olien igen, og se om det har nogen effekt (selvom jeg frygter at det er mere vitalt end som så)

Er der - i mellemtiden - nogen der har oplevet lignende med deres r380, og om måtte vide hvad problemet var?

Jeg overvejer at købe et rebuild kit til kassen, og så selv renovere den. Men kan jeg 'gå ud fra' at gearne er orden (da disse skal genbruges) eller er de sandsynligvis færdige?

Er det omfattende / besværligt at renovere kassen? Hvor meget af det specialværktøj der findes til processen er nødvendig, og hvor meget kan få lavet uden det specielle værktøj?

Vink og blink
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.