sv: sv: Defender 90 300 TDI 1997 (28-09-2014 08:42:23)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
I virkeligheden er der vel tale om "galvanisk tærring" Aluminium er jo sådan set i praksis næsten uforgængeligt. Men kommer det i berøring med stål vil der ske galvanisk tærring og aluminiumen vil korodere hvilket viser sig ved at det langsomt bliver til hvidt pulver.
Efter hvad jeg har ladet mig fortælle skulle dette være særlig udtalt på 90/110'ere (Defenders) fra 80'erne da mann af sparehensyn valgte at bruge en ringere legering end den legendariske "birmabright" der blev brugt på seriebilerne. Især dørene der har et alu-skind bukket om en stålramme er udsat for galvanisk tærring. Nye døre kan købes, men de er ikke billige. Med mindre da man udskifter dem med seriedøre. Mere simple måske men mere robuste.
I det hele taget er jeg enig med Ole. Drømmer du om en Land Rover så er det bare at springe ud i det. Men som ved alle gamle biler, så skal man se sig godt for. Jeg vil mene at det største problem ikke er alu-karossen, den kan altid fikses, det største problem er chassis-ramme og torpedovægen. De er udsatte for rust.
Nederst på forside af dette site ligger der en vejledning til køb af seriebil. Den kan langt hen af vejen også bruges til ældre 90/110'ere.
Knæk og bræk med jagten på din drømmebil
Mvh Niels