Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 13:34:35)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Hvis du har katalysator, så skal du ikke lade motoren gå med uforbrændt benzin, for det kan en kat ikke holde til. Manualen advarer flere gange, og skriver, at hvis ikke motoren starter indenfor 12 sekunder, så skal man ikke forsøge længere, men finde årsagen.
Det burde ikke være muligt at få benzin frem til den ene bank og ikke den anden, eftersom alle injektorer får benzin fra det samme rør, der løber rundt.
Du skal ikke forvente, at benzin fra den ene bank også er til rådighed i den anden, for der sprøjtes i indsugningsmanifolderne og ikke i plenumkammeret.
Du kan teste injektorerne ved at måle modstand på de to styreledninger, der går ud af ECU'en. Proceduren er velbeskrevet i værkstedsmanualen, som kan fås i klubbutikken (tror jeg da nok), eller findes på nettet. Man kan også lytte sig til, hvad injektorerne laver: der fås billige stetoskoper (fx hos Biltema) med en metalstang i lytteenden, med hvilken man kan lytte på hver enkelt injektor og høre, om den klikker. Der behøver kun være een dårlig forbindelse i kredsløbet for at hele banken er død, da alle fire injektorer fyrer på en og samme impuls.
Der findes et gratis motortestredskab, RoverGauge, som er beskrevet andetsteds her i forummet. I dette tilfælde er det måske ikke det mest velegnede instrument, for det kan højst fortælle, hvad lambdasonderne finder ud af - altså, sonderne burde kunne vise, om der kommer en helt syg blanding ud af den ene eller den anden cylinderbank. Men på det tidspunkt, de er klar til at sige noget, er katalysator måske allerede skadet.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagvange"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.