sv: sv: sv: sv: sv: Ny knastaksel på 3.5 V8 1987 LR (27-12-2014 14:41:50)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Bedst er det at anskaffe en tuningsknast som eks. Bearmach BA2186 i sæt med knastaksel og løftere. Konsulter evt. Bertelsen i Galten og hør hvad der er bedst. Man kan konstatere om drøvlepropper stadig er der, ved at afmontere, så indsugning på karb. er fri, få en hjælper til at nedtræde speeder, ell. læg en mursten på speeder (med stoppet motor :) så med en tynd pind, eller tynd skruetrækker, løftes stempel forsigtigt og der lyses med en pencillygte, så kan se om propper stadig er der; ligner en firkløver. Karb. skal afmonteres, hvis man vil drøvlen til livs; sidder med en spænd-ring omkring livet, så der skal en tang til at trække dem ud.
Som med alle andre motorer, skal V8teren være justeret korrekt, de rigtige tændrør og tændkabler, strømfordeler skal arbejde og avancere i takt med omdrejninger stiger osv. Er det på plads, vil en tuning som regel være overkill. 135 Hk. ved 5000omdr. og 250Nm. ved 2500omdr. er da en slat.