Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Store og små synder (18-01-2015 11:17:43)
Jan Simonsen #9222, reg. ssj
Hej Ove

Sidste sommer stod jeg over for et lignende dilemma, min 2.5TD blæste ud af ånde røret og brugte 6-7 liter olie pr. 1000km så noget måtte der gøres....

Valget stod imellem all-in eller også se hvor langt jeg kunne komme uden at tage motoren ud. Jeg valgte det sidste, både fordi det var en sjov udfordring, men også fordi all-in i min verden altid ender med en total renovering når først stumperne havner hos cylinderservice. Har aldrig prøvet at slippe af sted med kun at få cylinderne ordnet hos cylinderservice, for når man nu har splittet det hele ad, så ender det alligevel med at krumtappen skal slibes, knasten kunne have været bedre, topstykket vippetøjet/løftere er også brugt op og hvem kunne så drømme om at skrue det hele sammen igen med den gamle oliepumpe, kobling osv...
All-in er selvfølgelig det eneste rigtige hvis man ønsker at køre de næste mange 100.000km uden bekymringer, men det koster og det er hele beløbet på en gang.

Nye ringe uden at hone gav for mig ikke meget mening, så bevæbnet med en værkstedshåndbog og glæden over de ret frie cylinder tolerancer, gik jeg i gang hone mine cylindere med en boremaskine og en 3 stens honer fra Biltema. Da jeg var tilfreds med resultatet kunne de angivne tolerancer stadig overholdes og efter en grundig cylinder rengøring blev nye stempler og ringe monteret. Siden har jeg kørt små 5000km og olieforbruget er nu under 1 liter pr. 1000km, ligesom den nu starter med det samme hver gang og kun med et par enkelte udsættere efter en nat med frost, så jeg er godt tilfreds.

Jeg skal dog indrømme at der blev "snydt" lidt.... mit topstykke var fuldstændig færdigt, så det fik cylinderservice lov til at ordne. Det er der dog en plan med, for da jeg selvfølgelig er klar over at min cylinder renovering ikke får resten af 350.000km motor sliddet til at forsvinde, så er planen på sigt at finde en anden motorblok som jeg kan hygge mig med at renovere og det i et tempo hvor de indkomne regninger fra cylinderservice passer til lommepengene. Pt. køre den dog rigtig godt så travlt har jeg ikke....

Det var så måden hvorpå jeg har håndteret dilemmaet.... hvad der så er det rigtige for dig, det kan du kun selv afgøre :-)


Vedhæftet er billeder af før og efter garage honing


Mvh. Jan
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.