Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Freelander vs Discovery (24-02-2015 09:10:16)
Lars Ellegaard
Jeg har haft både Freelander med den gamle 2,0 TD og med TD4 samt Disco 1,2 og 3 og har brugt dem alle til kørsel med campingvogn og store trailere.

Den suverænt bedste trækker er Disco 3, men den er ude over dit budget. Du kan måske finde en hvidplade Disco 2 TD5, der har været nogle til salg til omkring 60.000, og jeg har da selv set en i fin stand til tæt ved den pris. Den kan utvivlsomt klare opgaven. Og den har en akselafstand, som også gør den stabil. Disco 1 med en 300 TDi kan også klare det, men det er ikke nogen racer, og specielt med automatgear er der ikke meget at gøre godt med, ikke engang selv om det bliver en af de senere med 122 HK i kombination med automatgear. Desuden er det en gammel bil, som kan være meget rusten, så man skal se sig rigtig godt for. Freelanderen med den gamle 2,0 TD kan sagtens klare en 1200 kg campingvogn, men jeg har flere gange haft en 2000 kg autotrailer på, og det er altså en for stor opgave, selvom den godt må trække den. Den kører stabilt nok, men kræfterne er for få. Jeg har nu en Freelander TD4 og den gør det fint, og kan også godt lige klare det med sine 112 HK, hvilket jo også er lige så meget som i en manuel Disco 1. Desværre kan du næppe finde en Freelander TD4 på hvide plader for 60.000. Jeg tror de billigste jeg har set har ligget på 80000 og op efter (de er fra 2001 og fremefter). Og som der er skrevet andet steds kan man godt mangle lavgearet i en Freelander

Inden for budgettet mener jeg at en Disco (og helst en II'er TD5) er det mest realistiske. Hvis man har brug for pladsen er den også markant større, og så er den typisk forsynet med en del luksusudstyr. Men Freelanderen er mere personvognsagtig i sin kørsel, så hvis du kan finde en fornuftig TD4 - og kan nøjes med pladsen i den - er det nok det totaløkonomisk mest fordelagtige. Som trækdyr ville jeg selv klart foretrække en Disco ud fra mine mere end 15 års erfaring med at køre Disco og Freelander. Og så jeg synes - helt subjektivt - at det er stærkt vanedannende at køre Disco.

Mvh
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "vandpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.