Land Rover Forum

Svar på indlægget:

TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 18:30:20)
Nikolaj Weldingh
Kære Land rover folk jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig med min Defender TD5 årgang 98. Jeg har massive problemer med den..... :-(

Det er en lang og sørgelig historie....
Top køler slange sprang for noget tid siden (efter ca 100Km på motorvej med god fart). Jeg lavede en nødlapning og fyldte ny kølervæske på (tror ikke den var kørt tør og temperaturen steg aldrig). Herefter kørte jeg lidt forsigtigt rund og påfyldte jævnlig vand indtil jeg fik en ny slange hjem og skiftede den.

Den næste uge gik fint, men så revnede den nye slange (igen efter ca. 100 km på motorvej og uden at temp. steg). Endnu en nød lapning og listede den hjem. Jeg lavede en bedre lapning og kørte forsigtig i bilen et stykke tid men ny begynde den at presse vand ud af ekspansion beholderen. Jeg regnede med at det var en dårlig slange så fik en ny og satte den på. Samtidigt skyllede jeg systemet igennem. Jeg skifte også dæksel på ekspansion beholder da gummi pakninge var i stykker (var ligesom blevet for stor).

Det gik fint i en uge, men så en morgen da den var kold observerende jeg væskestanden i ekspansion beholderen var højere en normal. Desværre lidt dumt kørte jeg i den den morgen og efter 20km røg top slangen igen.......

Så fik jeg den bugseret til det lokale værksted og her blev vi enige om at det nok var en defekt toppakning som gav for meget tryk i systemet. Så han tog toppen af, men pakningen så ikke defekt ud. Så blev topstykket trykprøvet, også iorden og slebet. De sagde at toppen var lidt skæv i planet so måske det var derfor. Resten så ifølge mekaniker find ud, inklusiv cylindere osv.

Jeg henter så bilen i fredags og køre hjem (ca. 30km), tjekker og vandstand i beholderen ser fin ud. Om lørdagen køre jeg igen ca. 30km og tjekker bagefter og vandstand ser fin ud, men kan høre at de "fiser lidt" fra beholderen. Køre så de 30km hjem og hjemme ser jeg at der nu løber vand ud af beholderen....

I morges da den var kold tjekker jeg og kan konstatere at der ny igen er høj vandstand i beholderen...... Jeg suger en halv liter op så vandstand er lige under mærket og køre en tur. Langsom landevejs/bykørsel. Efter 20km ser det fint ud men kan igen høre at der siver luft ud ved beholderen. Køre videre og ca. 15 efter tjekker jeg igen. Vandstand er ca. 3 cm. under dæksel. Efter yderlige 15 km tjekker jeg igen og nu løber der vand ud... Jeg tager dæksel af og kan se at der ikke kommer bobler eller noget i beholderen. Jeg lader nu bilen køle af i ca. 45 minutter og lister de sidste 10km hjem. Og hjemme fosser der så igen vand ud...

På intet tidspunkt har temp. måleren indikeret at motoren er for varm. Der står altid på ca. 10% under midtermærket når den er varm. Jeg har gennem hele dette forløb kørt forsigtig og hold øje med olie og vand. Og der er ikke vand i olien og tror heller ikke den bruger vand (er lidt svært at vurdere når der er en kendt utæthed). Så jeg er temmelig meget på bar bund nu.

Det virker som om der kommer luft i systemet, men det er ikke toppakning eller topstykke. Jeg forstår heller ikke hvordan der kan komme mere vand i beholderen når den er kold? Og motoren starter og køre perfekt både kold og varm. Nogen der har en ide om hvad der sker?

Slangerne bliver hårde når den er varm, men ikke mere end hvad jeg ville forvente. Og de er bløde igen når den er kold. Jeg notere idag at køleren ikke var særlig varm og bund slangen nærmest kold.

Når motoren er varm hvor højt bør vandet så stå i ekspansions beholderen? Kan det tænkes at mit termometer ikke virker og motoren bliver for varm?

Alle forslag og tips modtages med største taknemmelighed....



Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.