sv: sv: sv: sv: V8 hovedbrug - SU fuel starvation, uanset hvad der afprøves (02-04-2015 19:23:16)
Mikkel Christensen
>På min 3,5 V8 med SU karb er der ikke tilbageløb, der er overløbet ud i venstre forskærm.
Min har også overløb fra begge karburatorer i venstre forskærm, men samtidig returløb/tilbageløb og de tjener to forskellige formål.
Overløbet sørger for at benzinen ikke ender et uheldigt sted hvis nåleventilen ikke lukker godt nok (eks. grundet urenheder i brændstoffet), hvis pumpen sætter for stort tryk op eller hvis flyderen er indstillet forkert - i alle tilfælde drejer det sig om for meget brændstof.
Returløbet derimod har til formål at sikre imod for lidt brændstof. Når der hele tiden løber benzin retur til tanken sikres et konstant flow sådan at stillestående benzin i rørene over motoren ikke bliver så varmt, at det forgasser og laver en "damplås", hvilket vil medføre at der ikke kan komme tilstrækkelig benzin ind i karburatorene.
Om returløbet reelt er nødvendigt handler nok om hvor varmt der er i det enkelte motorrum og i hvor høj grad bilen står i tomgang med så lavt benzinforbrug til følge at problemet kan opstå.
Dårligt returløb kunne forklare min situation hvis der på trods af rigelig pumpekapacitet stadig ikke kommer nok brændstof ind i karburatorene, men eftersom udstødningen lugter rigeligt at benzin tror jeg mere på at det er et tændingsproblem.