Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Justering af karburatorer (18-06-2015 20:11:30)
Mikkel Christensen
Jeg er sikker på Peer Glad i Kalundborg gerne vil tage dine penge for at gøre arbejdet (er ikke kendt på Sjælland, men der er helt sikkert også folk tættere på) og der er 103 km fra dig.
Hvad et det for en karburator (SU, Stromberg eller Weber) og er det 4 eller 8 cylindre ?

Vær opmærksom på at du må svine ret meget når din bil er gammel. Min er fra 83 og den høje grænse på 5.5 % redede mig sidst: http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/forurening/co_maaling/
Her koster det 100 kr at få en mekaniker til at teste din CO. Prøv lige det og find ud af hvor slemt det egentlig er før du går i brædderne over synet :)

Motoren skal af hensyn til dig være kørt helt varm før testen, da den så udleder væsentligt mindre end når den er kold.
Kan du ikke nå grænsen er et beskidt trick at justere den lidt op i omdrejninger - synsmanden tjekker nemlig ikke om den går for hurtigt og jo hurtigere den går jo mindre CO.
Endnu mere beskidt er det at skrue så langt ned for karburatoren at den faktisk går ringe, men altså ikke udleder ret meget CO, og justere op igen efter syn (det er sjovt nok standard procedure ved rigtig mange makanikere at "snyde" sig igennem sådan).

Selvom den må svine meget så skal den ikke gøre det og ovenstående "tricks" er ikke ment som en permanent løsning, men som en måde at købe tid på til at få løst problemet rigtigt....det koster jo både i pengepungen og i naturen når den oser.
Mange folk vil hævde at man skal være glad bare den kører, men når den oser væsentligt mere end manualen angiver (dvs. fra 0.5-3 % afhængig af model og karburator) så det reelt et udtryk for at noget skal skiftes eller justeres og det forkorter levetiden dramatisk at lade være.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bakgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.