sv: sv: sv: parabolfjedre (30-07-2015 14:07:09)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Tror Kenneth mener at man ikke skal køre med Paraboler på den ene aksel og alm eliptiske på den anden.
Jeg har nu gode erfaringer med standard fjedre. Har flere gange fået liv i bagfjedrene ved at løfte bagenden op, så akslen hænger i fjedrene, sovse fjedrene ind i Berner Højtryksfedt og lade det stå natten over. Næste dag, fik fjedrene nogle tæsk med en klaphammer og så sovsede jeg fjedrene ind i Berner Højtryksfedt.
Til sidst kunne de ikke mere, så var de helt flade, og da jeg er lidt tøvende med at skille dem af, og banke dem op, købte jeg et sæt nye for sammenlagt 1500,- og monterede dem i stedet. Det var som at få en ny vogn. Faktisk savner jeg ikke paraboler.
Men er fjedrene blot groet helt sammen, så kan det være det eneste rigtige er at tage dem af, skille dem af, rense dem og samle igen med fedt i mellem lagene. Der er mange af de gamle der kan underholde med hvordan man førhen pakkede fjedrene ind i lærred og andet hejs, for at holde på fedtet og holde skidtet ude, men jeg har til gode at se det på andet en klassiske sportsvogne fra før 2.verdenskrig.
Mvh Niels
(for øvrigt er kodeordet nedenunder "Bagfjeder"! :) )