sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200di (07-09-2015 11:34:39)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl
Jeg syntes ikke man kan tale om lovens smalle sti her og en 2,5NA/2,25benzin som værende det eneste der betræder denne...
Der er - mig bekendt - intet umuligt i og få en 88 eller 109 synet, godkendt, afgiftsberigtiget og forsikret med en anden motor - eksempelvis en 200Tdi med turbo, intercooler osv. - det er gjort af flere bekendte af mig.
Variablerne kan være hvad den enkelte synsmand finder forsvarligt, samt hvad skat vurderer afgift til, og hvad ens forsikringsselskab siger.
Mit råd vil være og starte med og køre ned og sludre med synsmanden - det hele starter med ham - han skal godkende det du laver. Din synsmand kan også sagtens forholde sig til at du sætter en turbomotor i uden turbo, og sagtens regne sig frem til at den med samme litereffekt ikke kan yde meget mere end den tilsvarende LR motor med samme slagvolumen uden turbo (2,5NA) som du kan dokumentere hvad yder med papirer fra LR - så vidt så godt.
Derefter hør hvordan forsikringen stiller sig overfor skiftet - det kan klares med en opringning, men jeg ville nok også få noget på mail. Såfremt begge giver "thumbs up" ville jeg gå i gang - SKAT burde ikke være et problem, de vil bare have penge, så er de glade - spørgsmålet er hvor mange :)
Som nævnt tidligere, så vil jeg anbefale dig og oprette en profil på seriebilsforum - der er en hel del veldokumenterede tråde ang. motorskift på seriebiler i DK.
MLRH
Hans