Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varme i 110" ved lav hastighed (11-09-2015 16:46:57)
Jan Jensen
Motorer med vandforbrug!
Vil bare lige fortælle en erfaring jeg har,- en motor der bruger vand skal man nok være forsigtig med at
fortsætte kørsel i. Jeg havde en Mercedes engang der brugte lidt vand jeg toppede op. Senere købte jeg en ny bil og satte den gamle Mercedes i garage i 6 mdr. Dette kunne den ikke tåle, det vand der åbenbart stod i motoren havde ødelagt den ad vandet var åbenbart sivet ind i de vitale dele i motoren og dannet rust der.

Siden har jeg været obs på vandforbrug i mine biler også på min TD5 som pludselig brugte vand kort tid efter jeg havde købt den. Jeg kunne da erindre nogle her på forum som har nævnt at TD5'er kan have tendens til revnede topstykker.

Jeg kørte til FDM og fik dem til at lave en undersøgelse af kølevandet for at sikre, at der ikke var olie eller andet i dette som kunne indikere at topstykket eller motorblokken var revnet. Undersøgelses resultatet blev, ingen olie eller andet i Kølevandet ifølge rapporten!

Jeg gik nu igang med at tjekke alle slangeforbindelser een gang til, men fandt ikke utætheden. Jeg skiftede dækslet i ekspansions beholderen med et nyt, heller ikke her var fejlen!

Til sidst tænkte jeg nu kunne der kun være een ting tilbage SELVE EKSPANSIONS beholderens svejsninger eller samlinger. OG det viste sig at der på bagsiden af denne, var en ganske lille revne i den horisontale svejsesøm som forbinder den nederste halvdel af den runde beholder med den øverste halvdel og det var her i denne revne at væsketabet opstod.

Jeg købte derfor en ny original beholder og tab af kølevæske stoppede med det samme. Jeg har siden kørt 20.000 km uden overhovedet at fylde kølevæske på!

Efter min mening skal en motor ikke bruge kølevæske for så kan der være noget galt som kan skade en motor og reducere dennes levetid. Vand smører jo ikke lige så godt som de gode olier vi putter i vores motorer!

mvh Jan Jensen
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "skruefjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.