Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 12:34:12)
Bo Helsted
Det er rigtigt, at 3,9´eren har svage punkter.
a) Tomgangen er styret af en steppermotor. Levetid ca. 50.000 km (gængs opfattelse på nettet - jeg har skiftet én gang). Koster ca. 650,- hos paddocks.
b) 14CUX motorstyringen er desværre 2-3 år "for tidlig" til at være OBDII standard. Man skulle tidligere have "Rovacom" eller "Hawkeye" for at udlæse fejl og data. Det gratis program Rovergauge har hjulpet mig meget til at forstå hvordan motoren kører. Det nødvendig hardware kan bygges for under 300,-.
c) 180 hk er ikke meget fra en tørstig 3,9. Min Volvo 740 turbo fik samme effekt ud af en 2,3 l motor (fra samme årgang!) med 30% længere på literen.
d) Der har været problemer med cylindersleeves der "sank" - dog slet ikke i samme omfang som på 4,6 liters variation, der kom til P38. Jeg har ikke haft problemer ud over et nødvendigt skift af toppakninger med tilh. afretning af topstykker + ny kæde, knast og løftere.
e) Automatgearkassen, ZF HP22, har også nogle følsomheder. Jeg har været nødsaget til at købe en ombytter, men det skyldtes ikke slid, men en køler der lækkede vand ind i atf-olien (sikkert en kombination af tæring og overtryk pga. def. toppakning). En fejl fører andre med sig....
I de 6 år jeg har haft min 3,9´er har jeg altså - udover olie og filtre osv - været tynget af toppakninger og en ny gearkasse... Det lyder måske voldsomt, men taget i betragtning af det er vores daglig-bil, og den nu er 25 år gammel med 340.000 på tælleren synes jeg ikke det er slemt.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "luftfilter"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.